Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.

Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder. Lees verder

ESV D1 team Kampioen van Nederland

Het ESV D1 team heeft afgelopen zaterdag, 30 november, het Nederlands Kampioenschap voor Clubteams t/m 12 jaar in de wacht gesleept. Dat deed het team met verve. Het won al zijn wedstrijden en behaalde daarmee het maximale punten van 18 punten en met 31 bordpunten bleef het de grote concurrent Magnus/Leidsche Rijn (16 matchpunten en 30½ bordpunten) keurig voor.    Lees verder