Yichen verslaat grootmeester

Ons clublid Yichen Han heeft geschiedenis geschreven door de Engelse grootmeester Mark Hebden te verslaan. Hij is hiermee de jongste Nederlander die een grootmeester verslaat. Het vorige record stond op naam van Daniel Stellwagen, die in 1998 in Hoogeveen op elfjarige leeftijd van een grootmeester won (bron: Dimitri Reinderman op schaaksite). Op 17 November wordt Yichen elf jaar.

Afgelopen maand verliep zeer succesvol voor Yichen. Eerst verdedigde hij zijn Brits jeugdkampioenschap U11 met een 100% score en vervolgens werd hij Brits jeugdkampioen U12 met een score van 6,5 uit 7 (zie ook). Met deze twee titels op zak reisde hij door naar het Open Midland Championship. Daar trof hij in de eerste ronde GM Mark Hebden. Hebden zal gedacht hebben dit kleine kereltje eenvoudig op te knopen. Niets was minder waar:

De volgende dag vervolgde Yichen zijn succes met een overwinning op een 2200 speler en een remise tegen FM Jonah Willow (2302). Helaas moest hij de zondag zijn inspanningen bekopen  met 0,5 uit 2. Maar zijn TPR was toch nog 2279.

In November gaat Yichen naar het jeugd WK in Spanje. Omdat hij uitkomt voor Nederland kan hij in Engeland geen financiële ondersteuning krijgen. Iedereen die Yichen een warm hart toedraagt kan hem sponsoren via zijn website.

1 gedachte op “Yichen verslaat grootmeester

1. Yichen forever !

Een kleine twee jaar terug speelde ik – rapid – een gambiet tegen Yichen.
    In een goede stelling niet actief genoeg gespeeld. Yichen won een tweede pion,
    en wikkelde af naar een gewonnen toreneindspel. En speelde de hele verdere partij foutloos EN á tempo. “dat mannetje ga ik in de gaten houden”. Dan is het
    heel leuk te lezen wat-ie tegen GM Hebden ( zeker in open toernooien geen
    kleine jongen ) heeft gepresteerd. Hulde voor het Eindhovense talent !