Zaterdagcompetitie + oproep

Eindhoven 1 – De Combinatie     5½ – 2½     (verslag)
Eindhoven 2 – Gardé 1                4½ – 3½     (verslag)
Eindhoven 3 – EGS 1                  3½ – 4½     (verslag)
Eindhoven 4 – HSC 3                  5½ – 2½     (verslag)

Vroeger, en dan heb ik het niet over de tijd dat wij nog moeiteloos van onze schaakcomputer konden winnen, nee vrij recent nog hadden wij op de club een ongeschreven wet dat de teamverslagen op maandagavond in ‘De Raadsheer’ verschenen. Die verslagen werden dan in de nacht van zaterdag op zondag geschreven, waarna een leger vrijwilligers aan de slag kon met de opmaak, de vermenigvuldiging en niet te vergeten de nietjes, opdat wij allen ruim vijftig uur later kennis konden nemen van de wederwaardigheden van onze clubgenoten.

In de wetenschap dat er een legertje klaar stond wachtend op jouw verslag, waagde je het niet om dat na de deadline in te sturen, waardoor het hele proces vertraging op zou lopen en er misschien wel door jouw schuld, op maandag geen blad uit kon komen.

Door de moderne zegeningen van de voortschrijdende technologie hoeven wij heden ten dage geen vijftig uur vertraging meer op te lopen. Het leger aan vrijwilligers is gereduceerd tot één man (per team) en één verzamelaar. De sociale druk is daarmee recht evenredig gereduceerd en ook kunnen teamverslagen nu onafhankelijk van elkaar gepubliceerd worden. Dat lijkt vooruitgang. Wat blijft is de afhankelijkheid van u, ja jou, als verslaggever die er bovenop zat. Die wéét waarom die specifieke zetvolgorde op het bord kwam. Als mogelijke weerlegging tegen mogelijk niet bestaande dreigingen namelijk. Voor een ander is dat niet te doen. En al helemaal niet 32 partijen in 24 uur.

Vandaar deze oproep: Stuur uw partijverslag naar uw teamleider!
Doe er een diagram bij. Of een pgn-file. Of een sleutelsteling. Of een sfeerverslag.
En doe het vandaag nog. Indien u, ik dank u.