ESV 3 – Gardé 2,   4e ronde NBSB,   1e klasse B

7 februari 2015 werd de 4e ronde van de zaterdagcompetitie gespeeld en ESV 3 speelde tegen Gardé 2. Bij dit team speelt een zekere Leo Hovens, die 1.g4 opent. Cees Versteeg was 3 seizoenen geleden het slachtoffer, maar deze keer was Walter Anema het lijdend voorwerp, maar daarover later meer.

De score werd geopend door Loet Versfeld (2,w), wiens tegenstander concentratieproblemen had, zoals deze later aangaf en dus niet helemaal bij de les was. Loet kon in de opening een stuk winnen en 15 zetten later werd het punt genoteerd.

Albert (7,z) speelde een goede partij; toen zijn tegenstander verkeerd afwikkelde naar het eindspel, kon Albert – na al een pion gewonnen te hebben – een niet te pareren matdreiging op het bord brengen en zo werd het dus 2 – 0.

Dennis (8,w) speelde een zeer scherpe partij, waarbij hij – in de opening – geconfronteerd werd met een lastige penning. Uiteindelijk loste hij de problemen op door lang te rokeren, maar zijn koningspositie werd vervolgens met een stukoffer onder handen genomen. Dennis nam het stukoffer aan en handelde zeer accuraat tegen de aanval op zijn koning. Volkomen terecht ging hij – in een zeer ingewikkelde stelling – zetherhaling uit de weg en toen de aanval van zijn tegenstander voorbij was kon hij het punt makkelijk binnenhalen.

Cees Versteeg (1,z) speelde een aanvallende partij, omdat hij met zwart de koningspositie van zijn tegenstander onder vuur nam; helaas miste hij een winnende voortzetting en kwam hij in een remiseachtig eindspel terecht. Enige tijd later werd de vrede getekend.

Ad van Rijsewijk (5,z) kwam mij vragen of hij remise mocht maken en ik ging hier – gezien de stand (en de stelling!!) mee akkoord. Ik had de stelling van tevoren al gezien en ik vond dat Ad’s tegenstander beter stond. Het is uiteraard niet sportief om een stelling te beoordelen en dan pas te reageren op een voornemen tot remise. Helaas kon Ad het hierna niet bolwerken en verloor hij. Overigens moet ik daarbij zeggen, dat zijn tegenstander het foutloos afmaakte, waardoor Ad geen kans kreeg om remise te maken.

Erik Bouwmans (4,w) speelde tegen Gardé-teamleider Jacco Vermeulen en creëerde in de opening een comfortabele stelling. Op een gegeven moment nam Jacco het initiatief over en produceerde een gevaarlijke aanval op Erik’s koningsstelling. Erik hield echter stand en wikkelde af naar een remise-eindspel, waardoor de tussenstand op 4 – 2 werd gebracht.

Rafayel Avetyan (6,w) maakte zijn debuut voor het 3e team en deed dat op een zeer verdienstelijke manier. In de overgang van het middenspel naar het eindspel wist hij een kwaliteit te winnen, weliswaar ten koste van een pion. Nadat hij een goede winstkans miste, wist hij zijn 2e kans wel te verzilveren en adequaat wikkelde hij af naar een gewonnen toreneindspel. Zijn toren was veel sterker dan de 2 aaneengesloten vrijpionnen van zijn tegenstander. En toen hij 1 van de 2 vrijpionnen veroverde, was het punt binnen.

Walter (3,z) werd – zoals reeds eerder gezegd – geconfronteerd met 1. g4. Hij wist echter een goede stelling op te bouwen, echter ten koste van heel veel tijd. Later bleek, dat hij zelfs een gewonnen stelling had d.m.v. een paardoffer op e3. Zowel het aannemen als het afslaan van het stukoffer zou – via het binnenvallen van Walter’s dame – tot winst hebben geleid. Helaas zag Walter deze mogelijkheid niet en in zware tijdnood offerde hij een pion, die hij echter weer wist terug te winnen en de remise leek alleszins haalbaar. Toen Leo Hovens een randpion  van Walter aanviel, reageerde de ESV-er echter verkeerd en kwam hij in een verloren eindspel terecht. Eindstand 5 – 3.

Albert Coenen

Klasse 1B; Ronde: 4; Datum: za 2015-02-07