Eindhoven 1 redt eer in afscheidswedstrijd.

In de laatste wedstrijd van dit seizoen tegen nummer 3 Charlois Europoort  hadden we weliswaar nog een theoretische kans om ons te redden, maar daar geloofde niemand meer in, dus we konden vrijuit spelen. Hetzelfde gold voor de tegenstander, die geen kampioen meer kon worden. De wedstrijd kende een spannend verloop:

Jan Cox speelde op bord 6 het c3-systeem tegen het Siciliaans. Zijn tegenstander speelde het g6-system tegen. Jan offerde een toren, waarna de zwarte stukken niet goed samenwerkten en zijn koning in het midden bleef. Jan offerde hierna nog een kwaliteit, en kreeg daarna een beslissende aanval, 1-0. Sandro kwam met zwart goed uit de opening (een Spaanse afruilvariant, maar hij speelde te slap, en kwam in moeilijkheden. Na een aardige doorbraak van Wit moest Sandro opgeven, 1-1.

Jos speelde met Zwart op bord 3 zijn geliefde Frans, en kreeg een Tarrasch-variant  tegen. Hij speelde het sterk, en kon op een gegeven moment kiezen tussen het sterke ..e5 en het zwakke ..g5. Helaas maakte hij de verkeerde keuze, en kwam in een passieve stelling met een slechte loper, wat door zijn tegenstander vakkundig werd afgemaakt. 1-2.

Boris  verloor met wit op bord 8 na in een c3-siciliaan een partij vol miscalculaties te hebben gespeeld. Meer woorden wilde hij er niet aan vuilmaken, 1-3.

Ikzelf kreeg een redelijke stelling met zwart na een wat ongebruikelijk verlopen Siciliaan. Op een gegeven moment moest ik drastische maatregelen nemen om niet weggeschoven te worden. Misschien was het niet allemaal even correct, maar het leverde wel een gewonnen eindspel op, 2-3.

Op bord 2 speelde Fred ook een c3-siciliaan met wit. Bij hem speelde zijn tegenstander het ..d5  systeem. Fred won een stuk, maar moest dit teruggeven om niet tegen drie verbonden vrijpionnen te moeten spelen. Er kwam een gelijkstaand pionnen- eindspel op het bord, waarin beide spelers aantoonden het tempi-tellen en de oppositie te beheersen. Remise dus, en 2½ -3½ .

Op bord 10 speelde onze invaller Gerardo een Siciliaanse opening, en offerde loper en paard tegen toren en twee pionnen, waarbij een vrijpion was. Zwart kreeg echter ook een vrijpion, en combineerde die met een sterke aanval met zijn stukken, waarna Gerardo het niet meer kon houden, 2½ -4½ . Hierna waren er nog 3 partijen bezig en was de tijdnoodfase aangebroken.

Op bord 4 had Frans in een Scheveninger-Siciliaan met zeer goed spel een groot voordeel opgebouwd.  Hij liet echter het sterke e5 achterwege, waarna er een gecompliceerde stelling overbleef die ongeveer gelijk stond. Beide partijen speelden deze door tot na de tijdnoodfase, maar besloten toen tot remise. 3-5.

Bas had op bord 1 tegen zijn gebruikelijke plan om de Wolga te spelen het slappe 3.e3 tegen gekregen. De stelling werd zeer ingewikkeld en Bas won een kwaliteit. Zijn tegenstander had echter in Bas’ tijdnood een verre vrijpion gecreëerd, en zorgde voor veel gevaar. Bas wist deze pion te winnen, waarna hij na de tijdnood een kwaliteit tegen een pion overhield. Bas offerde de kwaliteit en een pion terug om een verre vrijpion en een actieve koning te krijgen. Zijn tegenstander creëerde zelf ook nog wel een vrijpion, maar dit mocht niet meer baten, 4-5.

Ten slotte Robert (bord 9, Zwart). Hij had na de tijdnoodfase een loperpaar, betere pionnenstructuur en een onveilige witte koning afgedwongen. Wit liep met zijn koning naar de damevleugel, en verhinderde alle pionnendoorbraken. Hij bleef echter met een zwakke pion op c5 zitten, en toen hij deze wilde dekken kon Robert met zijn stukken binnendringen en een zetdwangsituatie afdwingen. Een wanhoopsoffensief van Wit bracht geen soelaas meer, en Robert kon zijn tegenstander mat zetten, 5-5.

In ieder geval geen nederlaag. Volgend jaar spelen we tweede klasse, en moeten we maar proberen kampioen te worden.

Jan Veerman

Eindhoven 2145 Charlois Europoort 2185 5-5