Eindhoven 2 degradeert

Om degradatie te ontlopen moest er gewonnen worden, maar Helmond bleek te sterk. Hans Bosscher en Frits wonnen beiden hun partijen en kwamen met licht voordeel uit de opening. De tegenstander van Jan Vosselman investeerde twee pionnen in de opening en won die later terug, maar het resulterende eindspel werd remise. De tegenstander van Robert investeerde een stuk meer en kreeg een hele kansrijke aanval. Het eindoordeel over het offer was in de  analyse nog niet bereikt, maar duidelijk was dat het een hele moeilijke stelling was waarbij tijdgebrek om de beste verdediging te vinden uiteindelijk doorslaggevend was.

Loet was gelukkig bereid gevonden om in te vallen bij ons en speelde een prima partij. Zijn tegenstander zette f7-f5-f4 in tegen de witte koningstelling, maar er bleek uiteindelijk niet veel aan de hand: remise. Ondertussen kon ik na de opening niet het juiste plan kiezen en besloot op twee fronten aan te vallen. Hierdoor kwam ik een aantal tempi tekort en mijn tegenstander wist daar wel raad mee en richtte al zijn stukken op mijn koning in het midden. Philippe probeerde hetzelfde en kreeg het voor elkaar dat de witte koning naar voren moest. Verrassend genoeg bleek die voldoende ondersteuning te krijen van de andere stukken en sloeg helaas de aanval niet door. Alle hoop was nu nog op Bas gevestigd die na een solide partij in een eindspel P+T en pionnen tegen L+T en pionnen terecht kwam. Mogelijk hele goede remisekansen, maar gezien de stand in clubbelang opportunistisch gespeeld. Dat liep helaas niet goed af.

Jeroen

HSC