Verslag ronde 4

Litho Knights 1 – ESV 4

Ron had zich als reserve gemeld omdat hij last van een virusje had en voor hem speelde onze vaste invaller Yanyang. Omdat wij nog geen punten hadden gehaald en Litho Knights ook pas twee punten had, was dit voor ons de gelegenheid om weer aansluiting te vinden. Een en ander vond plaats in Waalre, bijna een thuiswedstrijd dus.

Op bord 1 speelde Tom. Zie verder zijn partij met commentaar. 1 – 0

Op bord 2 kreeg Ostap met zwart het Evans gambiet tegen. Hij kwam daarna materieel achter met wel tegenkansen. Zijn tegenstander wist die te pareren en met een vrijpion op de zevende rij te komen. Dat was voor Ostap teveel. 2 – 0

Op bord 3 speelde ikzelf. Met wit kreeg ik op 1.e4 een Pirc verdediging voorgeschoteld die ik verkeerd aanpakte waardoor ik feitelijk van de regen in de drup belandde. Uiteindelijk kwam ik twee pionnen achter. Toen besloot mijn tegenstander dames te ruilen in plaats van nog een pion te winnen. Een keuze die te begrijpen viel omdat mijn vier pionnen alle vier geïsoleerd waren. Ik wist nog wel een pion terug te winnen, maar moest mijn torenpaar afruilen om binnenkomst van zijn torens te voorkomen. Met een loper tegen een paard probeerde ik mij zo goed mogelijk te verdedigen, maar uiteindelijk kon ik het niet houden, ook door vervelende paard vorkjes en verloor ik. Zie verder de partij. 3 – 0

Op bord 4 speelde Tim met zwart met d4 en d5. Hij kwam behoorlijk uit de opening, maar had moeite een goede plek voor zijn dameloper te vinden, die uiteindelijk op e6 belandde voor z’n pion op e7. Hij wist een mooi paard op d5 te krijgen waardoor wits lopers niet erg actief konden worden. Wel kreeg wit daarna een mooi paard op e5 gedekt door twee pionnen dat Tim met een paard op g7 en een loper op f6 maar moeilijk weg kon krijgen. Daarna overzag Tim ook een een manoeuvre waarmee zijn tegenstander eerst een pion kreeg en Tim daarna ook de kwaliteit moest geven. Daarna was het snel afgelopen. Zie verder de partij. 4 – 0

Op bord 5 speelde Flip (1624) met wit tegen Alexis Pellitteri (1875). De eerste zetten waren 1.d4 e5  2.dxe5 d6  3.Pf3 Lg4 en de pion voorsprong behield ik tot zet 26 en tot die tijd gaf Fritz me nog steeds een positief saldo. Maar mijn tegenstander had op zet 8 lang gerokeerd en ik kort op de elfde zet. Vanaf dat moment kwam mijn koningsstelling onder druk te staan en was ik eigenlijk alleen maar aan het verdedigen. Toen hij ook nog de pion terug kreeg was het daarna snel gedaan. 5 – 0. Match verloren dus…

Op bord 6 speelde Kirtin een verdienstelijke remise. Helaas heb ik van die partij niets meegekregen. 5½ – ½

Op bord 7 speelde Niranjana. Ze speelde met wit tegen Paul van den Berg van de Litho Knights. Hij speelde Siciliaans en de opening was wel normaal. Een paar zetten later ging ze proberen om zijn koningsvleugel aan te vallen met haar f- en e-pion maar hij verdedigde best wel goed. Tijdens die verdediging miste hij wel een dubbele aanval op de Dame en Toren en zo won ze een kwaliteit. Nadat hij een beetje achter stond gaf hij nog niet op. Ze gingen een spannend eindspel in waarbij hij het Niranjana moeilijk maakte. Uiteindelijk had hij ook nog twee pionnen meer gekregen, dus we stonden zelfs gelijk in materiaalverhouding. Maar haar toren was veel actiever dan zijn loper en zijn pionnen waren te zwak en moeilijk om te dekken. Dus hij gaf op nadat ik al zijn pionnen ging winnen en promoveren. Hier even de stelling waar de dubbele aanval uit voortkwam. Zwart sloeg terug met fxg6 en daarna volgde Pe6. Een mooie overwinning en de eer gered ! 5½ – 1½.

 

Yanyang verloor zijn partij ook. 6½ – 1½.

Uiteindelijk een forse nederlaag maar met gemiddeld 120 ratingpunten lager ook geen verrassing.

Ewout Snoeck