Bij de teamtraining

Na afloop van de teamtraining liet Ludo nog een fascinerend partijtje zien van Bai Jinshi tegen Ding Liren. Daniel King heeft er een video van op YouTube gezet.

Albert Coenen liet het eindspel zien dat hij onlangs op het bord had. Jan Toorman beschreef het eerder in zijn verslag van de externe.  De portee daarvan is aardig vervat in deze eindspelinstructie van Herman Grooten op schaaksite. (tweede stelling Evreinov 1979 met de zwarte pion op g7)
Beide rubrieken zijn het regelmatig bezoeken waard.

Ludo gaf desgevraagd de volgende reactie: Zulke eindspelletjes zijn veel moeilijker dan zo op het eerst gezicht lijkt. Zie je trouwens dat Herman ook 2. Kf5, g6+ !! geeft — precies de wending bij Albert. We keken inderdaad naar de stelling 2 bij Herman! Onze conclusie dat het “altijd” remise was is niet correct. Toch was het bij Albert wel remise (denk ik).  Zwart had daar nog een a-pion die hij als afleider voor de witte koning kan gebruiken. Als wits koning ver weg staat speelt zwart in de constellatie (wit Lh7, pion h5 Zwart Kf7, pion g7) weer 1..g5. Na 2.h6, g4 dreigt al Kg5.