E team en D team Brabants kampioen

Bij de Brabantse jeugdteamkampioenschappen van de NBSB in sint Oedenrode is zowel ons D team als ons eerste E team afgelopen zondag kampioen geworden.

Het was de eerste keer dat RDS uit sint Oedenrode dit toernooi organiseerde. De locatie, recreatiepark Dommelzicht, leende zich voortreffelijk voor deze gelegenheid. Het was jammer dat het zondag erg koud was anders hadden de deelnemers ook nog van de prettige omgeving kunnen genieten. Onder leiding van Walter Anema werd het toernooi vlotjes afgewerkt zodat aan het begin van de middag iedereen met beker en al naar huis kon.

Er werd gespeeld in drie leeftijdscategorieën: C, D en E. ESV was vertegenwoordigd met vijf teams: een C team, een D team en 3 E teams. Ook de Rode Lopers uit Oosterhout was goed vertegenwoordigd met 3 teams. Verder viel de deelname enigszins tegen. STB, HMC, de Pion en de Raadsheer hadden ieder één team afgevaardigd, en dat was het dan.

Het toernooi voelde voor ons een beetje als de Nederlandse schaatsers op de Olympische Winterspelen. Het is leuk om de prijzen op te rapen, maar het zou nog leuker zijn als er meer concurrentie was. De NBSB telt vele grote schaakclubs deze clubs kunnen best wat investeren in de jeugd en ook aanwezig zijn op dit soort toernooien. Afgelopen jaar zijn er een aantal jeugdtoernooien in Brabant op het laatste moment afgelast omdat er onvoldoende deelnemers waren. Het zou zonde zijn als dit mooie toernooi ook zo’n dood zou sterven.