E team van SV Eindhoven derde op NK

Zaterdag vond in Zuid-Scharwoude het Nederlands kampioenschap voor E teams plaats. Er deden twee teams van SV Eindhoven mee. Het eerste team werd derde, het tweede team 32ste.

De organisatie van een toernooi met 40 teams is gigantisch maar de organisatoren van Zuid-Scharwoude kweten zich, net als de voorgaande twee jaren, weer uitstekend van hun taak. De uitslagen kwamen direct op de website zodat iedereen voortdurend op de hoogte was van de actuele situatie. Ook voor de thuisblijvers was het toernooi goed te volgen.

Ons eerste team hoorde op voorhand al tot de favorieten. Helaas kon Yichen niet worden overgevlogen maar met Wendy, Elysia, Valentijn en Tommy hadden we ook een sterk team. De eerste ronde verliep stroef. Tegen de Pionier uit Helmond, waar we tijdens het Brabants kampioenschap nog met ruime cijfers van gewonnen hadden werd het nu maar 2.5-1.5. Na een 3.5-1.5 overwinning in ronde twee tegen Almere 2 volgde in de derde ronde de eerste echte test: VAS 1. Deze test werd met verve doorstaan, VAS werd verpletterd met 3.5-0.5. Dat bracht ons meteen aan de top van het klassement. In ronde vier speelden we gelijk tegen mede-koploper de Paardensprong uit Groningen en ronde vijf consolideerden we de gedeelde eerste plaats door met 3-1 te winnen van Purmerend. Ondertussen had de Klim-Op 1 zich in de ranglijst naast ons genesteld met zelfs een paar bordpunten meer. De onderlinge confrontatie in ronde 6 was erg spannend, maar uiteindelijk delfden we met 1.5-2.5 het onderspit. Het had anders kunnen uitpakken als Tommy zich niet met twee stukken meer mat achter de paaltjes had laten zetten. Gelukkig herstelden we ons goed  door in de zevende en laatste ronde weer te winnen zodat we nog een podiumplek konden behalen. Valentijn verloor in deze ronde zijn eerste partij waardoor hij op de valreep van een 100% score werd afgeholpen. De Klim-Op had in de laatste ronde de titel voor het grijpen, maar kon de zenuwen niet meer de baas en verloor met 4-0 van Almere 1 dat hierdoor, net als vorig jaar, de titel pakte. De Klim-Op werd tweede, net een half bordpuntje voor ons. Wij bleven op onze beurt weer een half bordpuntje voor de Paardensprong. Almere is het derde E team dat haar titel met succes weet te verdedigen. Na ons is dat Moira Domtoren ook een keer gelukt.

Ons tweede team had het zwaar. Ivan handhaafde zich uitstekend op het eerste bord met een 50% score. Voor Nirupa was het haar eerste grote toernooi, ze pakte hier  en daar een puntje mee. Luna is nog maar vijf jaar en speelde tegen tegenstanders die soms twee keer zo oud waren als zij. En Joppe kreeg op bord twee heel wat geweld over zich heen. Toch mochten ze trots zijn op de vijf matchpunten die ze veroverden.

ESV2

ESV 2 bij de opening van het toernooi. Van links naar rechts: Nirupa, Luna, Ivan, Joppe en teamleider Jinfeng Huang.

ESV1wachten

ESV 1 in afwachting van het begin van de wedstrijd tegen de Paardensprong.

ESV1Almere

ESV 2 in actie tegen de latere kampioen Almere 1. Ivan wist op bord één een keurige remise af te dwingen.

ESV1Prijs

ESV 1 bij de prijsuitreiking. Van links naar rechts: Tommy, Elysia, Valentijn en Wendy met op de achtergrond teamleider Herman Grooten.

(fotos: Herman en Jinfeng)