In het nieuws

In het Eindhovens Dagblad van 21 juli j.l. stond een artikel over het graf van onze voormalige voorzitter de heer Dobelmann, vermoord in 1936. Omdat het verhaal achter de moord ’typerend is voor het toenmalige tijdsbeeld’ nemen B&W van Heeze-Leende nu de grafrechten over zodat dit cultuurhistorisch monument bewaard blijft.

Een andere voormalige voorzitter las het artikel en heeft eens poolshoogte genomen:
“Het graf is onverzorgd en ziet er onooglijk uit”. Het verhaal van de moord wordt ook beschreven in het boek van Jules Welling ‘Eindhovense Schaakvereniging 100 jaar’, pag. 23. Het door hem geschetste motief lijkt echter niet juist, aldus Frans Kuijpers.

Graf Dobelmann

Jules heeft al eerder geschreven over de moord op de voorzitter en dat stuk kunt u terugvinden in onze digitale archieven door deze link te volgen. Het grappig bedoeld stukje waaraan hij refereert komt uit Raadsheer 3, seizoen 2010-2011, een citaat:

“… Verdomd als het niet waar is, maar wist u dat de voorzitter van ESV wel eens is vermoord ? Begrijp mij niet verkeerd, Frans is still alive and kicking, en bij mijn weten nooit vermoord, maar een van zijn voorgangers Heinrich Dobelmann is op een landweg even ten zuiden van Heeze door zijn overbuurman Sjefke neergestoken. We schrijven het jaar 1936 en het verhaal gaat dat Sjefke nogal opvliegend van aard was en die dag met 11 tot 14 steken in de borst en rug van Heinrich een ruzie beslechtte. Lengte van het lemmet: 19 cm. Voor meer details moet u maar eens googlen op “voorzitter ESV vermoord”. Daar staat onder meer vermeld dat hij woonde in het huis naast Frits Schalij op de Gestelsestraat en dat zijn huis in Leende was gebouwd door ene Willem ( familie van Pierre ?) van der Sanden. Van de heer Dobelmann wordt ook nog gezegd “dat hij een erg prettige man was, wanneer je het met hem eens was”. Intrigerend zo’n opmerking. Ik vraag me af of Sjefke het daarmee eens was.  …”

(Meer info en achtergronden in deze publicatie van W.L.P. Coolen / Op den Rösheuvel, stichting voor funerair erfgoed in de gemeente Valkenswaard, pag. 21 t/m 28)

(Eerder verschenen pennenvruchten van Jules op onze website)

Over de schaker Heinrich Dobelmann schreef Frits Schalij eerder dit artikel.

Aanvulling 30 augustus 2018:
Op de ALV wist Frans Kuijpers te melden dat de gemeente Heeze groot onderhoud aan het kerkhof aan de Holeweg heeft gepleegd. Zie hier het resultaat: