Verslag 1e ronde KNSB online competitie ESV 1

Nieuwe wegen

De KNSB probeert in deze coronatijden nieuwe wegen in te slaan door volop in te zetten op ‘digitaal’. Zoals op Schaaksite uitgebreide bediscussieerd, is Schakend Nederland daaraan opgeofferd, de tijd zal leren of deze drastische maatregel het begin van het einde was, of juist het begin van een nieuwe tijd met nieuw elan.

De verplaatsing van de KNSB bondscompetitie naar het digitale domein is ook zo’n ontwikkeling. Nadat in de zomer misgegokt werd op een hervatting van de reguliere competitie, is besloten in december de eigenlijk onvermijdelijke stap te zetten naar een competitie in een online omgeving. Het is goed dat de KNSB daarbij eerste experimenteert met een vrijwillige competitie in rapid tempo (wat heet, 10 minuten met 2 seconden increment is bijna snelschaken). Twee ronden tussen vijftallen op een zaterdagmiddag, waarbij de spelers in elke wedstrijd een partij met wit en zwart spelen.

Eindhoven doet hieraan met twee teams mee. Zaterdagmiddag 19 december vonden de eerste twee ronden plaats. Het eerste team bestaat uit Bas van de Plassche, Jos Sutmuller, Jochem Berndsen, Hans van de Hurk, Nico Schellingerhout, Wendy Huang en teamleider Hans Ouwersloot. Zeven man/vrouw dus, maar het aardige is dat in principe iedereen kan spelen (mits er tegenstanders zijn uiteraard). Alleen de eerste vijf borden tellen mee voor de wedstrijd. Ook op zich goed, is dat de bordvolgorde bepaald wordt door de ratings. Gedoe over opstellingen wordt hiermee voor eens en altijd uitgebannen. Dat chess.com ratings niet bepaald betrouwbaar zijn nemen we maar even op de koop toe.

Onze eerste wedstrijd was tegen Fischer Z uit Amsterdam. Op papier leek dit een sterke tegenstander, maar na zo’n 20 minuten hadden al onze mannen de eerste partij gewonnen en stonden we met 5-0 voor. De tweede helft ging het gelijk op, en we finishten op een eclatante 7,5 – 2,5 overwinning.
Ik schreef mannen, want Wendy was afwezig vanwege deelname aan het FIDE wereldkampioenschap rapidschaak voor haar leeftijdscategorie. Verder had Fischer Z maar vijf man opgetrommeld waardoor ik als teamleider ervoor kon kiezen mijn mannen aan te moedigen (symbolisch uiteraard).

Dat was best leuk trouwens. Het blijkt relatief eenvoudig 5 borden tegelijk te volgen. Ik vermoed dat het voor toeschouwers net zo eenvoudig is, al heb ik dat niet uitgeprobeerd.

De tweede ronde was tegen HWP uit Haarlem, op papier iets zwakker dan wij. Dat liep echter uit op een teleurstellende 3,5 – 6,5 nederlaag. Hans vd H stond reserve, maar kon wel spelen omdat HWP ook 6 teamleden had opgetrommeld. Het is een aardig aspect van deze competitie.

Wat het echter pas echt een leuke ervaring maakte was de parallelle Skype verbinding die we met elkaar onderhielden. Tijdens de partijen was iedereen daar uiteraard niet actief op, maar zowel voor, tussen als na de rondes hebben we daar gezellige tijd doorgebracht met voorbeschouwingen en analyses van elkaars partijen. Dat gaan we er zeker in houden.

Wat mij betreft een geslaagd experiment. Of dit de opmaat is naar online competitie met normaal speeltempo zal de tijd uitwijzen. Uiteraard is de controle op vals spel veel lastiger als een partij een paar uur duurt, net als het dan makkelijker is je te laten adviseren door een schaakcomputer. Toch denk ik dat dit wel mogelijk kan zijn. Bij Eindhoven proberen we het al uit, al is de belangstelling helaas zeer beperkt.

Op 16 januari volgen de derde en vierde ronde.

Hans Ouwersloot