Verslag 1e middag KNSB online competitie ESV 1

Onze eerste wedstrijd was tegen Fischer Z uit Amsterdam. Op papier leek dit een sterke tegenstander, maar na zo’n 20 minuten hadden al onze mannen de eerste partij gewonnen en stonden we met 5-0 voor. De tweede helft ging het gelijk op, en we finishten op een eclatante 7,5 – 2,5 overwinning.
Ik schreef mannen, want Wendy was afwezig vanwege deelname aan het FIDE wereldkampioenschap rapidschaak voor haar leeftijdscategorie. Verder had Fischer Z maar vijf man opgetrommeld waardoor ik als teamleider ervoor kon kiezen mijn mannen aan te moedigen (symbolisch uiteraard).

Dat was best leuk trouwens. Het blijkt relatief eenvoudig 5 borden tegelijk te volgen. Ik vermoed dat het voor toeschouwers net zo eenvoudig is, al heb ik dat niet uitgeprobeerd.

De tweede ronde was tegen HWP uit Haarlem, op papier iets zwakker dan wij. Dat liep echter uit op een teleurstellende 3,5 – 6,5 nederlaag. Hans vd H stond reserve, maar kon wel spelen omdat HWP ook 6 teamleden had opgetrommeld. Het is een aardig aspect van deze competitie.

Wat het echter pas echt een leuke ervaring maakte was de parallelle Skype verbinding die we met elkaar onderhielden. Tijdens de partijen was iedereen daar uiteraard niet actief op, maar zowel voor, tussen als na de rondes hebben we daar gezellige tijd doorgebracht met voorbeschouwingen en analyses van elkaars partijen. Dat gaan we er zeker in houden.

Wat mij betreft een geslaagd experiment. Of dit de opmaat is naar online competitie met normaal speeltempo zal de tijd uitwijzen. Uiteraard is de controle op vals spel veel lastiger als een partij een paar uur duurt, net als het dan makkelijker is je te laten adviseren door een schaakcomputer. Toch denk ik dat dit wel mogelijk kan zijn. Bij Eindhoven proberen we het al uit, al is de belangstelling helaas zeer beperkt.

Op 16 januari volgen de derde en vierde ronde.

Hans Ouwersloot