Oproep

Oproep tot het doen van verslag.
Schaken is een teamsport, met name in de externe competities. Beoefend in clubverband voelt u een morele plicht uw clubgenoten op de hoogte te stellen van uw wederwaardigheden. Geef daaraan toe ! Teamleiders: spoor uw leden aan hun partij na afloop te analyseren, te annoteren en te publiceren.
Vroeger was er op de maandag na de zaterdag van de externe competitie altijd een rapid avond. Maar voorafgaand daaraan lag er voor iedereen een Raadsheer klaar met, naast veel meer, daarin de verslagen van de wedstrijden van twee dagen daarvoor ! Het was een sport en er werd eer in gesteld om dat voor elkaar te krijgen. Als ik een paar namen mag noemen zonder anderen tekort te willen doen waren het Twan, Flip en Harrie die destijds de kar trokken. Let wel, die blaadjes moesten ook nog gedrukt, gesorteerd, gevouwen, geniet en gedistribueerd worden. Dus de verslagen moesten uiterlijk zondagochtend bij Twan ingeleverd worden.
Sinds wij een website hebben en de laatste stappen voor publicatie vele hindernissen minder kennen dan voorheen, lijkt het wel alsof die eerste horde juist hoger is geworden. Zou het komen door de overvloed aan informatie waar wij dagelijks mee overspoeld worden, of is er gewoon minder belangstelling voor de eigen club nu de wereld zoveel groter lijkt ?
Vroeger was alles beter. Bijna alles dan. Oké, sommige dingen dan. Hoe dan ook: waarom zou je, als je zoveel plezier ontleent aan het schaakspel dat je het in clubverband beoefent, dat plezier niet willen delen met je clubgenoten ?
Vandaar deze oproep.
Om de oproep enig kracht bij te zetten hoort het goede voorbeeld: Binnen de teams waarin ik zelf als speler actief ben heb ik al eerder wat lichte druk uitgeoefend. Zie hier waar dat toe leidde:
Avondcompetitie ronde 1: De Toren – ESV   0 – 4   (lichte druk werkt nog niet)
Avondcompetitie ronde 2:         ODI – ESV   1 – 3   (druk wat opgevoerd)
Het verslag van de eerste ronde externe competitie van het vierde team, is geschreven op de zaterdagavond na de wedstrijd. Bij gebrek aan input van mijn teamgenoten is het geschreven als een persiflage op ‘de methode Welling’. Ik heb daar veel commentaar op gehad. Maar beschouw het als een aansporing tijdig uw verhaal in te leveren, nog voordat nepnieuws een loopje met de waarheid neemt. Overigens volgt er dit weekend een vervolg, of rectificatie zo u wilt; gisteren ontving ik de laatste kopij daarvoor.

Ron van Hoogstraaten