Wendy alweer Nederlands kampioen

Dit weekend werd het Nederlands D kampioenschap gehouden. Van onze club waren er maar liefst acht deelnemers die samen met coach Bram op Hemelvaartsdag afreisden naar Rijswijk. Drie van onze kinderen deden mee in het meisjestoernooi (Elysia, Luna en Nirupa), vijf in het algemene toernooi (Valentijn, Ivan, Wendy, Gachatur en Tommy).

In het algemene toernooi was Nanne van Foreest favoriet. Hij begon overtuigend met 4,5 uit 5 maar liep daarna tegen twee nederlagen aan. Wendy startte rustig met twee remises in de eerste drie rondes, maar kwam vervolgens op dreef. Uiteindelijk kwam ze met 7 uit 9 op een gedeelde eerste plaats samen met Arthur de Winter en Roger Labruyere. In de daaropvolgende tie-break maakte ze eerst korte metten met Arthur en gaf ze Roger in een gewonnen positie remise. Naast meisjes C kampioen is Wendy nu ook algemeen D kampioen.

In de schaduw van Wendy deden onze andere clubgenoten het ook zeker niet slecht. Valentijn draaide het hele toernooi in de subtop mee en eindigde met 5,5 uit negen op een gedeelde 12de plaats. Hij wist een getergde Nanne van Foreest op remise te houden. Tommy begon sterk, zakte toen wat weg, maar met twee overwinningen in de laatste twee rondes nestelde hij zich naast Valentijn. Ivan had pech, hij had een uitstekend toernooi door winst in de laatste ronde kunnen bekronen met een gedeelde zesde plek. In plaats daarvan raakte hij in een gewonnen eindspel in tijdnood en verloor zelfs nog op tijd. Gedeeld 16de met 5 uit 9. Net een half puntje voor Gachatur die met 4,5 uit 9 in de middenmoot eindige.

Bij de meisjes eindigden ook drie spelers bovenaan. Uiteindelijk won Dana Verheij de tie-break voor Manasvita Basa en Amalia Jonkman. Onze troefkaart hier was Elysia. Maar naast vijf overwinningen leed ze ook vier nederlagen. Hierdoor reikte ze niet verder dan plaats acht. Verrassend goed speelde Luna, het jongere zusje van Wendy. Zij is met haar acht jaar al kampioen bij de meisjes tot en met 10, nu speelde ze tegen meisjes van 11 en 12 jaar. Ze verloor alleen tegen de drie meisjes die op de eerste plaats eindigden, maar verder kon ze zich uitstekend handhaven en werd gedeeld zesde. Nirupa speelde haar eerste individueel NK en debuteerde verdienstelijk op plaats 22.

Een vertrouwd beeld op onze website: Wendy, Luna en Zhaoqin.