Yichen voor de zesde keer Nederlands kampioen

Vrijdag en zaterdag voor Pasen werd in Tilburg het NK-E gehouden. Er deden maar liefst vijf leden van SV Eindhoven mee. Yichen Han pakte er zijn zesde Nederlandse titel. Elysia Feng werd derde bij de meisjes.

Yichen woont al geruime tijd in Engeland, maar op Goede Vrijdag dook hij weer op in Nederland bij het Nederlands Kampioenschap E-categorie. Vooraf was het duidelijk dat het Nederlands Kampioenschap een tweestrijd zou worden tussen Yichen en Machteld van Foreest, het jongere zusje van Jorden en Lucas. Het ratingverschil tussen Yichen en Machteld was maar 120 punten, terwijl het elo-gat tussen Machteld en de nummer drie op de lijst, onze Wendy Huang, ruim 650 punten bedroeg. Yichen en Machteld maakten hun favorietenrol volledig waar. Iedereen werd opzij gezet en in de 5de ronde bracht de onderlinge partij uitsluitsel. In een rustige Italiaanse partij à la Giri hield Yichen een licht initiatief door zijn paard op f5. Eerst maakte Yichen een tactische fout die door Machteld niet werd afgestraft, later maakte Machteld een tactische fout die Yichen wel afstrafte. Yichen leek de titel binnen te hebben, maar in ronde 8 moest hij alle zeilen bijzetten tegen Wendy en in ronde 9 gaf hij zelfs een stuk weg. Zijn tegenstander accepteerde het stuk dankbaar en wikkelde vervolgens naar een gelijkstaand eindspel af. Yichen probeerde dit eindspel nog te winnen maar bracht daarmee eigenlijk alleen zichzelf in gevaar. Toen de handen geschud werden was hij voor de zesde keer individueel kampioen van Nederland. Niet gek voor iemand van 10 jaar!

Wendy draaide lang mee in de subtop. Na 7 rondes stond ze nog derde, maar moest toen achtereenvolgens tegen Yichen en Machteld spelen. Ondanks haar dappere weerstand resulteerde dit in twee nullen waardoor ze afzakte naar de tiende plaats. Zowel de partij tussen Yichen en Machteld als de partij tussen Machteld en Wendy zijn door Herman Grooten geanalyseerd op schaaksite.

Valentijn van Warmerdam had ook een prima toernooi. Na 7 rondes stond hij nog zevende, maar ook hij eindigde met twee nederlagen waardoor hij uiteindelijk 14de werd.

Tommy Grooten begon stroef aan het toernooi met 1 uit 5 op de eerste dag. De tweede dag herstelde hij zich knap met 3,5 uit 4. Zijn 50% score was voldoende voor een 22ste plaats. Hij is nog jong en mag nog drie keer meespelen in de E klasse. Zijn tijd komt nog wel.

Opmerkelijk was ook de vijfde plaats van Nanne van Foreest, nog een telg uit dit fameuze geslacht. Trouwe lezers van het jeugdnieuws op onze website weten dat er naast Jorden, Lucas, Machteld en Nanne nog meer schakende van Foreesten zijn.

Bij de meisjes was de strijd open doordat de twee grote kanshebbers Machteld van Foreest en Wendy Huang in de algemene groep meededen. Bij afwezigheid van hen was Manasvita Basa uit Almere favoriet. Het werd spannender dan verwacht. Na zes rondes waren er drie koplopers waaronder onze Elysia Feng. Alle drie hadden ze één partij verloren, Elysia van Manavista, Manavista van Dana Verheij (van de Klim-Op) en Dana van Elysia. In ronde zeven verloren Dana en Elysia beiden waardoor Manavista naar de titel werd gebracht. Elysia en Dana eindigden samen op een gedeelde tweede plaats maar Elysia verloor de strijd om de weerstandspunten. De nummer één mag naar het WK en de nummer twee naar het EK.

Yichen1NKE2017

Yichen is record titelhouder van onze club.

Wendy1NK2017

Wendy nam een risico door niet bij de meisjes mee te spelen. Het is nu niet duidelijk of ze naar het meisjes EK mag.

ValentijnNK2017

Valentijn speelde een sterk toernooi. Sowieso toonde hij zich een waardig SV Eindhoven lid door in het clubtenue te spelen.

TommyNK2017

Tommy had het vooral de eerste dag erg zwaar. Hij heeft nu ervaring opgedaan om de volgende jaren toe te slaan.

ElysiaActie1NK2017

Elysia speelde een knap toernooi. Het was een beetje zuur dat ze uiteindelijk op weerstandspunten derde werd.

(fotos: Ad Bruijns en Frans Peeters)