Brabant Grand Prix jeugd toernooi

Zondag 30 November werd het eerst Brabant Grand Prix jeugd toernooi van het seizoen gehouden. Het Brabant Grand Prix (voorheen Brabant Criterium) is een serie van 6 jeugdtoernooien in Brabant. Traditie getrouw begint het seizoen met een toernooi in Soerendonk waar oa Boris Friessen achter de inschrijftafels zit. Op een totaal van 58 deelnemers waren er 7 ESV spelers.

In de jongste leefstijdcategorie schaakten Joppe en Wendy mee. Joppe wist 3,5 punt te scoren en eindigde op de 15de plaats,waarbij hij vooral nog wat mag oefenen met het niet pat zetten van zijn tegenstanders. Wendy schaakte lang mee om de prijzen en eindigde op een prima 6 uit 9, daarmee viel ze helaas net buiten te prijzen op de 4de plaats.

In de D categorie (tot 12 jaar) waren er drie ESV deelnemers. Lieke, Wouter en Alexander gaven hier acte de présence. Lieke haalde 4 punten in 9 rondes en eindigde daarmee op de 14de plaats. Zelf niet helemaal tevreden, maar een keurig resultaat na slechts een jaar schaakles. Wouter behaalde 6 uit 9, dat was genoeg voor een gedeelde tweede plek. Helaas op weerstandspunten ook net buiten de prijzen met een vierde plaats. De acht-jarige Alexander was de enige van het hele toernooi met een perfecte score. Daarmee won hij de D categorie met een prachtige 9 uit 9.

Alexander in actie (foto door Coen Winters)

In de C categorie  schaakten ook twee jonge ESV-ers mee. Yichen (2007) en Janne (2005). De rest van de groep moest in het begin lachen om twee van die kleintjes, maar uiteindelijk gingen ze er wel allebei met een prijs vandoor! Janne werd 3de met 5 uit 7, ze verloor alleen van de uieindelijke nummer 1 en 2. Yichen eindigde (op weerstandspunten) op de tweede plek met 6 uit 7. In deze categorie was de nieuwe rapid regel van kracht. Een partij kan geclaimd worden bij een onreglementaire zet. Het kwam meermaals voor dat partijen op deze manier beslecht werden.

De AB groep was een pittige groep met 13 deelnemers, Jesse wist zich hier redelijk staande te houden en eindigde net buiten de prijzen op de 4de plaats. Hij verloor alleen van de veel sterkere tegenstanders.

Kortom, een succesvol begin van het Brabant Grand Prix jeugd, met opvallend veel kinderen die in een hogere leeftijdscategorie meeschaken. Voor ESV veel vierde plaatsen, naast de drie bekers die wel mee naar huis genomen werden. De uitslagen en veel foto’s staan op de toernooisite.

De volgende ronde is ons eigen Kerst Jeugdtoernooi op 21 december. We hopen op veel ESV deelnemers, en natuurlijk op veel ESV publiek. Komt allen op 21 december! Ook de Kerstman en Kerstvrouw zullen aanwezig zijn.