ESV revancheert zich op De Pion en gaat naar het NK!

Nadat de volwassenen in de zaterdagcompetitie en in de bekercompetitie verloren van De Pion (Roosendaal) mocht de jeugd het eens proberen in Veldhoven, alwaar de voorrondes voor het jeugd-NK voor clubteams werd gehouden. Onder leiding van ‘onze’ Walter (geheel onpartijdig natuurlijk, als NBSB-vertegenwoordiger) werd deze wedstrijd gespeeld. Er namen drie ESV-teams deel. De inzet: naast de bekers, felbegeerde tickets voor het NK!

In de categorie tot en met 10 jaar had ik ESV 1 vooraf een favorietenrol toegedicht. Het team (Sascha, Kevin, Fred en Eric) is weliswaar erg jong (Eric is bijvoorbeeld nog maar 6 jaar oud, en Sascha is 8) maar al wel erg sterk. Deze spelers kennen hun tactieken door en door. De ene na de andere penning, aftrekaanval, vork, en matcombinatie kwam op het bord. De andere teams waren dan ook kansloos. De trotse teamleider mocht uitslagen 4-0, 4-0, 3-1, 4-0, en 4-0 noteren. De 19 bordpunten uit vijf wedstrijden waren natuurlijk voldoende voor de eerste plaats en een ticket voor het NK. De Pion werd trouwens derde en plaatste zich ook. In de E-categorie speelde ook ESV 2 mee. Dit team kon geen potten breken maar wist wel zes bordpunten te halen.

In de D-categorie (12 jaar en jonger) deed ESV ook mee. Door het wegvallen van Tommy (andere verplichtingen), Wendy (een schaaktoernooi elders) en Nirupa (ziekte) was dit team ernstig verzwakt. Dit team speelde boven verwachting. Valentijn, Leo, Thijmen en Vidyuth behielden hun rust goed en gebruikten hun tijd. Opvallende partijen waren een uitstekend gespeeld pionneneindspel van Leo, een mataanval van Thijmen, en een heksenketel na 1. e4 Pc6 2. d4 d5 3. e5 f6?! die Valentijn op het bord kreeg. In de wedstrijd tegen De Rode Lopers ging het even mis, maar met 6 matchpunten uit 4 wedstrijden en meer bordpunten dan de nummer één plaatsten de onzen zich ook volkomen terecht voor het NK. En De Pion? Dat team werd met 4-0 verslagen.