Eindhoven verslaat mede-koploper De Raadsheer

Afgelopen zaterdag speelde zich een belangrijke strijd af om de eerste plaats in de promotieklasse. De Raadsheer en Eindhoven 2 staan bij aanvang van de wedstrijd gelijk in zowel matchpunten als bordpunten, en om een serieuze kans op het kampioenschap te houden mocht er in ieder geval niet verloren worden. Gelukkig was het team compleet en was iedereen erg gemotiveerd om een goede partij te spelen.

Hans Bosscher kreeg met zwart op bord 1 een Colle-systeem tegen en besloot dat te bestrijden door vroeg met de h-pion naar voren te spelen. Hans vd Hurk kreeg een Benko gambiet op het bord en speelde op een gunstig moment e4-e5 en leek goed uit de opening te komen. Bas op bord 3 speelde de Rubinstein-variant van het Frans (3…dxe4) en er ontstond een rustige, gelijke stelling. Met verwisseling van kleuren had ikzelf (bord 8 ) een vrijwel identieke positie en dus ook hier was de balans volledig in evenwicht. Bij Ankit op bord 4 was net na de opening een spectaculaire stelling ontstaan waar veel tactische verwikkelingen mogelijk waren. Zijn tegenstander had weinig pionnen in de buurt van de koning, maar beschikte daardoor wel over mooie open lijnen tegen de koning van Ankit. Die besloot met een combinatie een kwaliteit te pakken, zodat de stelling complex bleef. Twan speelde de opening niet helemaal vlekkeloos op bord 5 en had minder ruimte dan de tegenstander. De zwarte dame ging naar de halfopen g-lijn, en stond daar niet optimaal. Bij Frits was de opening duidelijk wel een succes, al vroeg beschikte hij over het loperpaar tegen het paardenpaar, waarbij hij ook nog eens een betere pionnenstructuur had. Op bord 7 koos de Jan’s tegenstander voor een soort Siciliaanse Grand-prix opstelling, waarbij het centrum al vroeg op slot ging.

Bas, onze remisekampioen, kreeg een remiseaanbod en nam dat na overleg aan in een volledig gelijke stelling. Hans Bosscher had een wat onveilige koningspositie en moest het witte loperpaar op afstand houden. Hans vd Hurk slaagde erin een kwaliteit te winnen en verkreeg een betere positie, helaas had zijn tegenstander een valletje opgezet waardoor het allemaal niet zo duidelijk was. Ankit verdedigde goed tegen de koningsaanval en steeds meer stukken verdwenen van het bord.

Jan kreeg een flinke aanval over zich heen, maar toen de zetten werden uitgevoerd bleek er voor de tegenstander niet meer in te zitten dan eeuwig schaak. Frits had zijn voordeel rustig uitgebouwd en demonstreerde de sterkte van de lopers door de zwarte koning op de korrel te nemen. Die liep nog door naar h4, maar kon toen echt niet verder. Mijn tegenstander blunderde in een gelijke stelling pardoes een kwaliteit weg. Het eindspel wat ontstond was eenvoudig te winnen. Ook Twan was inmiddels in een eindspel verzeild geraakt. Daar bleken de drie witte pionnen op de koningsvleugel te machtig om tegen te houden en moest er opgegeven worden. Nog een eindspel, bij Ankit, waarbij 2 torens + pion het tegen een loper en toren + pion moesten opnemen pakte wel erg goed uit. Door onnauwkeurig spel raakte de opponent van Ankit in een verschrikkelijke penning waardoor de loper verloren ging.

Hans Bosscher ruilde de dames na een hevige tijdnoodfase en door zijn actieve koning, loper en toren moest zijn tegenstander een stuk geven voor een vrijpion. De ontstane stelling was moeilijk te beoordelingen, maar wellicht te weinig om op winst te spelen, ook hier remise. Hans vd Hurk speelde met twee torens tegen een dame en kon zijn stelling eigenlijk niet meer verliezen. Er kwamen lange reeksen van herhalende zetten te voorschijn, waarbij Hans misschien nog wel op winst had kunnen spelen, maar er werd remise overeen gekomen. 5-3, een mooie uitslag.

Jeroen van de Put

Eindhoven 2 1999 De Raadsheer 1958 5-3