Bas en de 3 J’s.

Nee, dit verhaal gaat niet over een nieuwe boyband, maar over een bekerwedstrijd. In de eerste ronde speelde ons KNSB beker team uit in Steijn tegen Maastricht. Dankzij een moeizame overwinning hebben we ons geplaatst voor de tweede ronde, thuis tegen Zuid-Limburg wat een fusie is tussen Voerendaal en Steijn. Volgt u het nog? We waren uitgeweken naar het clublokaal van Steijn omdat de clubavond van Steijn op vrijdag was. Dat kwam ons bij deze toch verre uitwedstrijd wel goed uit. Op papier waren we licht favoriet, met name op bord 1 (Bas) en 4 (Jeroen). Dat kwam ook uit, maar niet zonder slag of stoot. Bij een bekerwedstrijd over 4 borden zegt een ratingoverschot niet zo veel. Eén tegenvaller en je bent gelijk in gevaar. Dat gebeurde helaas bij Jos die zijn avond niet had. Na een redelijke opening gaf hij in een gecompliceerde stelling pardoes een vol stuk weg. De overige borden gaven op dat moment weinig reden tot optimisme. Ikzelf had de opening te slap aangepakt en kwam al snel in de problemen. Ik won weliswaar een pion maar mijn tegenstander had prima compensatie. Jan leek wel goed uit de opening gekomen. Hij bestreed de Ben-Oni met zijn favoriete variant en zwart koos niet de beste opstelling. Jan leek na het versplinteren van zwarts koningsvleugel voordeel te behalen, maar zoals wel vaker in de Ben-Oni bleek het ingewikkelder dan het leek. Zwarts stukken werden bijzonder actief en toen zijn toren via de b-lijn binnenkwam was duidelijk dat Jan in moeilijkheden was. Lichtpuntje was Jeroen. Zijn tegenstander gebruikte bijzonder veel tijd zonder dat dit bijzondere zetten opleverde. Jeroen kreeg dan ook snel een comfortabele stelling met een flinke voorsprong op de klok. Na de tegenvaller bij Jos kregen we gelukkig ook een meevaller:

Jeroen had inmiddels materiaal gewonnen en leek makkelijk te gaan winnen. Hij had maar liefst een stuk meer maar dankzij een verre vrijpion van wit op b6 was het nog niet zo makkelijk. Gelukkig had Jeroen nog 20 minuten en speelde zijn tegenstander op zijn increment van 10 seconden. Het kostte nog even moeite maar toen Jeroen dames kon ruilen was het pleit beslecht. Bleef over: Jan. Hij stond waarschijnlijk verloren maar toonde zijn leeuwenhart. Hij verloor een stuk maar kon daardoor wel de b-lijn overnemen. Zwarts koning kwam in het gedrang en de zwartspeler raakte lichtjes in paniek en vroeg op een gegeven moment zelfs of hij remise mocht maken. De minuten tikten langzaam weg en steeds meer pionnen verdwenen van het bord. Op een gegeven moment hadden beiden nog slechts 1 pion + Jan een toren en zijn tegenstander toren + loper. Remise leek binnen bereik. Zeker toen zijn tegenstander ook nog eens zo maar zijn laatste pion weggaf. Al gauw ontstond het theoretische remise eindspel toren tegen toren/loper. Niet makkelijk overigens zeker met weinig tijd. Er gebeurde dan ook de vreselijkste dingen. Jan ging in een schaak staan waardoor zijn toren verloren had moeten gaan, maar op een gegeven moment had hij ook zwarts loper kunnen winnen. Na lang stug verdedigen ging Jan echter de fout in en werd mat gezet. Daarmee was het 2-2 en moest er gevluggerd worden.

Aangezien de zaal al om 12 uur verlaten moest worden verhuisden we naar het café en speelden gezeten op een soort barkrukken. Had ik al gezegd dat het niet Jos zijn avond was? In zijn vluggertje kreeg hij zijn geliefde V-opstelling (voor de kenners: pionnen op h5,g4,f3,e4,d5 tegen zwart h6, g5,f6,e5,d6). Normaal gesproken is dat de V van victorie, Jos blunderde echter opnieuw materiaal weg en verloor. Jeroen won echter opnieuw eenvoudig door een leuke aanval over de b-lijn tegen zwarts lang gerocheerde koning. Ook ik won redelijk eenvoudig. Wit gaf in een Siciliaanse stelling zo maar pion e4 weg. Ik dacht daarna met een paardvorkje op f2 meteen nog meer materiaal te winnen maar overzag daarbij dat hij mijn ongedekte toren op a8 kon aanvallen. Ik had echter het geluk dat wit tijd moest verliezen omdat zijn loper op g5 ingesloten dreigde te raken. Zo won ik toch de kwaliteit en niet veel later de partij. Wederom was Jan als laatste bezig. We moesten winnen omdat bij wederom gelijk spel het laatste bord van de reguliere wedstrijd zou vervallen en dat was winst van Jeroen. Toen ik echter ging kijken was de kans op verlies miniem. In een ongelijk loper eindspel had Jan winstkansen, maar verliezen leek onmogelijk. Na een grote fout van zijn tegenstander kon Jan een vrijpion laten promoveren en daarmee was de winst een feit.

Een zwaarbevochten overwinning en dus mogen we de volgende ronde tegen zuid-limburg. Op papier een nog veel zwaardere tegenstander, dus dat belooft wat!

Maastricht – Eindhoven 2-2 (1-3)

C.Brookes – B.v.d.Plassche 0-1 (0-1)
J.P. De Mey – J.Sutmuller 1-0 (1-0)
H.Hoornstra-J.Vosselman 1-0 (0-1)