Een wedstrijd vol gemiste kansen.

Er stond voor het eerste weinig meer op het spel. De teamleider had dan ook enigszins onbezonnen aangeven dat er vrijuit gespeeld kon worden. Dat had ik beter niet kunnen doen. Het werd een wedstrijd waar geen peil op viel te trekken. Gewonnen stellingen werden over en weer zonder moeite weggegeven. Lange tijd was de uitslag dan ook onzeker en uiteindelijk werd de wedstrijd pas in de laatste minuut beslist. Maar voor ik verklap wat de uitslag was even een rondje langs de borden. Fred speelde tegen zijn gewoonte een tamme remise. Hij stond iets gedrukt maar echt veel was er niet aan de hand. Ook de remise van Alessandro was wat ik er van gezien heb niet wereldschokkend. Het begon nog wel met een koningsgambiet maar er ontstond een rustige stelling waarin onze man met het loperpaar iets beter leek te staan. Maar blijkbaar viel er geen ijzer met handen te breken. Tot dusver nog weinig bijzonders. De remise van Jan Cox was al iets onregelmatiger. Jan ging al snel in de denktank in een overbekende theoretische stelling. Het leverde hem weinig op behalve tijdnood en een slechte stelling. Zijn tegenstander die mij na afloop toefluisterde nog maar een paar potjes per jaar te spelen was al lang blij met remise waardoor Jan opgelucht kon ademhalen. Het grootste drama van de dag was voor invaller Twan. Twan speelde origineel met een geïsoleerde d-pion. Het leverde hem eerst een pion en daarna zelfs een stuk op. Een fraaie overwinning leek in de maak totdat hij plots zo maar een stuk weggaf…. Zo kwamen we achter te staan, maar Jos leek dat eenvoudig recht te trekken. Ik dacht zelfs dat hij de beste partij van de dag had gespeeld. Torentjes verdubbelen op de c-lijn, loper fraai omspelen, pionnetje ophalen op de h-lijn, nog een tweede pionnetje erbij, dames ruilen naar een gewonnen eindspel en hoewel het nog lang duurde kwam het punt binnen. Jos bekende echter achteraf dat hij in het eindspel een remiseafwikkeling had toegelaten…. Het was niet het enige moeilijke eindspel van de dag. Ankit speelde een spannende manoevreerpartij en leek er goed te zijn uitgekomen. Zijn paard en dame leken beter samen te werken dan zwarts dame en loper. Hij kon kiezen tussen op aanval spelen en dames ruilen en daarmee de loper te winnen. Hij koos voor het laatste wat echter alleen maar gevaarlijk voor hem bleek. Daar waar de andere voortzetting een waarschijnlijk winnende aanval had opgeleverd kreeg het paard het nu moeilijk tegen 2 zwarte pionnen. Met name zwarts vrije a-pion was een handenbinder. Maar met nauwkeurig spel wist Ankit het net droog te houden. Luuk, na een avontuur in Amerika weer op het oude nest teruggekeerd kende een moeilijke middag. Hij ging in op een kwaliteitswinst die er wel heel gevaarlijk uitzag. Wit kreeg er 2 pionnen voor en bovendien leek het zwarte paard op a1 opgesloten. Luuk bleef echter kansen creëren en uiteindelijk trapte tegenstander Bus toch in een valletje. Luuk kwam daardoor een paard voor. Het eindspel van 2 paarden tegen 1 paard bleek echter niet zo eenvoudig te winnen hoewel Tom er slechts 1 pionnetje voor had. Luuk bleef echter rustig en wist de vis op het droge te krijgen. Zo bleef uw verslaggever over. Hij verviel weer eens in zijn oude fout: veel te veel tijd gebruiken. Dit leverde weliswaar een zwaar overwegende stelling op, maar toen het echt ingewikkeld begon te worden was de tijd op. Ik won nog wel een pion, maar daardoor kon mijn tegenstander zich loswerken. In hoge tijdnood gaf ik de pion maar terug om af te kunnen wikkelen naar een eindspel wat ongeveer gelijk leek. Na de tijdcontrole bleek dit toch ingewikkelder dan ik dacht. Ik zag een akelige lopermanoevre over het hoofd en besloot een pion te geven om af te wikkelen naar een toreneindspel met goede remisekansen. Inmiddels was echter wederom mijn tijd op en met slechts 1 minuut op de klok wist ik het niet te houden. Daardoor werd het gelijk en daar kon iedereen wel mee leven.

Bas van der Plassche

De persoonlijke uitslagen: