Wedstrijdverslag   Eindhovense SV 2 – De Drie Torens 1             2½ – 5½
Ronde 6    KNSB 3H    11-02-2023

Liefst vijf Wolstedelingen van mijn oude en eerste schaakclub tegenover ons. Vorig seizoen werden we in Tilburg op een fikse nederlaag getrakteerd maar we hadden dit keer zeker hoop op een beter resultaat. Het werd wel wat beter maar het was al snel duidelijk dat het een zware middag zou worden.

De partij van Walter was als eerste afgelopen: ik maakte al vroeg een fout in de opening en mijn pion op f7 was moeilijk meer te dekken. Ik kon mijn koningsvleugel niet ontwikkelen. Mijn koning kon uiteindelijk wel in veiligheid worden gebracht, maar met een combinatie buitte mijn tegenstander de ontwikkelingsachterstand goed uit.

Uit de volgende drie partijen haalden we ons eerste halfje:

Rik: We speelde een korte remise. Wit had wat ruimte-overwicht. Maar net na de opening ruilden we de meeste stukken. Mijn tegenstander schrok daarbij van mijn schijn dameoffer. Maar daarna bleef er een stelling over zonder zwaktes en werd de remise getekend.

Nico: Ik speelde met wit tegen Alex Oldree. Er kwam een klassieke Pirc op het bord. Na wat openingsverwikkelingen was een gelijke stelling ontstaan. Op de zeventiende zet miste ik een tussenzet die leidde tot een dubbelpion zonder compensatie. In de verwikkelingen daarna besloot ik in troebel water te vissen, omdat ik het paardeindspel niet vertrouwde. Ik meende me te kunnen bevrijden met een schijnoffer. Zwart reageerde zoals ik had verwacht, en ik speelde mijn berekening uit. Daardoor miste ik een prachtige kans om met 26. Kg3! met de dreiging van het optrekken van een matnet het initiatief weer naar me toe had kunnen trekken. Toen de rookwolken opgetrokken was er een erg lastig toreneindspel ontstaan: ik had een pion minder, maar een heel actieve toren, zwart een heel actieve koning. Ik maakte al snel weer een fout die beslissend bleek. De zwarte toren werd actief en ik stond verloren. Het enige wat ik nog kon verzinnen was een tegenkans creëren in de vorm van een vrije h-pion. Dat bleek ook het juiste plan: in de analyse achteraf werd duidelijk dat ik de remisehaven weer bereikt had. Helaas gaf ik het op 45e zet weer uit handen met 45. Kh4??, en toen was het snel gedaan. Stelling na de 44e zet van zwart:

Arjan: In mijn partij kwam ik gelijk uit de opening, tegenstander wel een half uur meer verbruikt. Later in het middenspel dacht ik een foutieve zet gedaan te hebben met pionverlies. Uit de analyse achteraf bleek het ruimtevoordeel en actievere stukken zelfs een 0.5 + op te leveren.
Zonder echt plan doorgespeeld en inspiratieloos.  Uiteindelijk kansloos in een P met vier pionnen tegen L met zes pionnen.

Het lichtpuntje van deze middag kwam van Frits, de score kwam daarmee op 1½ – 3½.

Frits: Zaterdag was het een trieste dag voor ons team. Van tevoren had ik goede hoop dat we nog wat matchpunten konden meenemen, maar dat heeft er eigenlijk nooit ingezeten. Iedere keer als ik een rondje langs de borden maakte kreeg ik de indruk dat we met grote cijfers gingen verliezen en dat gebeurde uiteindelijk ook. Mijn partij was een uitzondering hierop die ons team niet heeft kunnen inspireren. Ik kwam goed uit de opening. Mijn tegenstander speelde een mindere zet waardoor zijn paard naar een ongelukkig veld moest. De hele partij had hij last van dat paard. Rond de vijftiende zet dreigde hij twee belangrijke pionnen te verliezen en om de zaak wat te compliceren besloot hij een stuk te offeren. De weerlegging van het stukoffer was echter simpel en enkele zetten later kon hij opgeven. Nog enkele zetten later deed hij dat ook. Ik heb een partijfragment met commentaar bijgevoegd.

Hans van den Hurk: De achterstand was door Frits verkleind maar alleen winst zou ons nog wat kansen bieden. Dit zat er zeker in. Met zwart stond ik na een wat passieve zet in de opening al gauw wat minder. Wit kon zijn voordeeltje niet echt verzilveren en met solide spel lukte het mij om af te wikkelen naar een eindspel met twee vrijpionnen op de damevleugel. Wit T + L en zwart T + P. De witte geïsoleerde pion op c5, geblokkeerd door het paard op c6, was niet gevaarlijk.  Vraag was nu op welk moment ik moest gaan rennen met de pionnen op a6 en b5. Uiteindelijk deed ik dit één zet te laat, met remise als gevolg.

Hans Bosscher: Met zwart tegen Huub Leemans  spelend kwam een Catalaanse opstelling op het bord waarbij wit ruimtevoordeel kreeg en druk op de damevleugel ontwikkelde maar zwart kon zich goed verdedigen.  Al laverend in een gesloten stelling kwamen we allebei na achttien zetten al in tijdgebrek. De uiteindelijke afwikkeling door ruil van allerlei stukken leverde wit een stevig loperpaar waardoor zwart helaas een pion achter kwam. Ik dacht nog remisekansen te hebben in een toren-pionnen-eindspel met wit een pluspion maar m’n tegenstander wikkelde vlekkeloos af naar een gewonnen stelling: 1-0

Jacob: Op papier waren Ad Feelders en ik ongeveer even sterk (of zwak). Het werd een lange partij met wisselende kansen. Na afloop had ik het gevoel dat het spelverloop voor beiden wat te moeilijk was. Diverse keren liepen de zaken anders dan verwacht en veranderde de betere stelling in de slechtere. In het verre eindspel werd het uiteindelijk net remise. Waar voor ons geld.

Hans van den Hurk