Computerworkshop

De computerworkshop van Alessandro op 15 december waarvan u allen een overzicht per mail heeft ontvangen, blijkt nog een aantal vragen op te roepen. Deze pagina is bedoeld om op de meest gestelde vragen antwoord te geven.

U kunt hieronder – bij ‘Geef een reactie’ – uw vraag stellen.

• Hoe kan ik een database omzetten van cbh formaat naar pgn formaat ?

Het omzetten van partijdatabases van cbh formaat naar pgn formaat en omgekeerd kan in Fritz (conversie naar pgn gaat door in het databasevenster eerst met alle partijen te selecteren (via Ctrl-A of door op de lijst van partijen te staan en met de rechtermuis te klikken en dan Bewerken -> Alles selecteren kiezen en daarna weer met de rechtermuisknop klikken en dan Uitvoer -> Selectie naar Tekstbestand te kiezen). Het kan ook via speciale programma’s (zie bijvoorbeeld een overzicht op http://www.enpassant.dk/chess/softeng.htm, een heel nuttige website van de Deense schaakclub En Passant.)

• Is een pgn bestand altijd een volledige partij ?

Pgn bestanden kunnen niet alleen volledige partijen maar ook partijfragmenten bevatten. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je bepaalde type combinaties verzamelt. In Fritz kan je een stelling opzetten door de letter s in te toetsen of via het menu “Invoegen” (bovenaan het programma). In ChessPad  kan dat via het menu “Stelling” of via een icoontje met een klein schaakbord.

• Waar kan ik een grote partijendatabase vinden ?

Op http://gorgonian.weebly.com/pgn.html kunnen alle partijen die op The Week in Chess sinds het begin in 1994 gepubliceerd zijn, in 1 keer gedownload worden. Let er op dat het pgn bestand ongeveer 1 GB groot is en dat het downloaden dus gemakkelijk 10 minuten kan duren.

3 gedachten over “Computerworkshop

• Hoe wilt U de inhoud veilig stellen? Bedenk dat het pgn formaat slechts één bestand vereist, terwijl het ChessBase formaat een aantal bestanden vereist (met extensies .cba t/m .cbh). Om de partijen te zien, moet het .cbh bestand geopend worden. Dit kan het beste vanuit Fritz zelf gebeuren.

• ik wil de bestanden op een cd/dvd kopieeren zou mijn computer het eens een keer begeven.
        dit heb ik natuurlijk al eens geprobeerd maar de bestanden zijn leeg ( zonder inhoud)