Eindhoven naar ronde 3 NBSB Beker A

Eindhoven speelde de eerste wedstrijd voor de NBSB Beker in ronde 2 tegen WLC en won overtuigend.

Jeroen besloot in plaats van het positionele Dd4 voor een dubieus pionoffer te gaan met wit tegen een Franse structuur (zonder c7-c5). Objectief een veel mindere zet, maar praktisch moeilijk te spelen voor zwart. Die vond een aantal keer de beste voortzetting, maar liet uiteindelijk toch een tactische wending toe.

Jan gaf aan het niet helemaal goed gedaan te hebben in de opening. Toch kreeg hij goede kansen in het gelijke loper-eindspel, maar verzuimde op het juiste moment te breken met de f-pion. Hierdoor was geen doorbraak meer mogelijk en eindigde de partij in remise.

Hans Ouwersloot had vanaf de opening een ruimte voordeel en een sterk centrum met torens op d1 en e1. Hij duwde e5-e6 door, en toen de tegenstander f7-f5 speelde, stond Hans strategisch gewonnen. In grote tijdnood was het voor zwart niet meer te redden.

Hans Bosscher speelde het positioneel erg sterk en forceerde een vrijpion op de damevleugel. Deze werd later ingewisseld voor een vrijpion op de koningsvleugel. Wit besloot de vrije h-pion te blokkeren met Ph4, maar zag na de wending Lf5-e4 dat hij voor eeuwig aan de rand bleef staan.

Jeroen van de Put

Ronde: Ronde 2