Eindhoven grijpt net mis
Het was duidelijk dat het niet makkelijk zou worden met een man minder, maar ik heb na afloop toch het idee dat we het een beetje hebben laten liggen.

Het begon goed met Frits die met een razendsnelle tegenstander al vroeg won. Even dacht Frits dat zijn tegenstander zich uitermate goed had voorbereid, omdat alle zetten a-tempo werden uitgevoerd, maar de zwarte stelling werd al snel erg verdacht.

De andere overwinning kwam van Jan Toorman die een uitstekende partij speelde. Hier nam wit een wat agressieve houding aan met h3 en g4, maar dit liet ook gaten in de stelling waar Jan handig gebruik van maakte. Met een kwaliteit meer was het erg duidelijk dat hij ging winnen.

Hans van den Hurk accepteerde na weinig zetten remise in een Russische stelling. Hij en zijn tegenstander hadden erg veel tijd geinvesteerd in de opening, en met een pion minder en nog een paar minuten op de klok lijkt me dat de juiste keuze. Bij onze eerste bordspeler werd eveneens remise aangenomen, een goed resultaat gezien het ratingverschil van meer dan honderd punten.

Hans Bosscher had een spannende partij met een strijd tussen de zware stukken op de damevleugel. Na een grote afruilslag bleef er een toreneindspel over met voor Hans een vrije a-pion en op rechts vier tegen vier. De pion stond echter al op a7 en er bleek geen winst meer in te zitten.

Mijn partij was al vroeg kansloos; in het Schots speelde ik een te vroeg Pb5 waardoor mijn tegenstander snel kon ontwikkelen. Achteraf vertelde hij me dit onlangs nog eens op het bord te hebben gehad en hij toonde tijdens de partij al aan hoe zwart erg goed kan komen te staan. Tot overmaat van ramp blunderde ik een kwaliteit weg… na lang te hebben proberen te verdedigen viel in het eindspel definitief het doek.

Twan had een goede partij en kwam na verloop van tijd over de c-lijn binnen, het leek allemaal erg mooi voor zwart, maar door een fout kwam hij ineens materiaal achter. Er bleef niets anders over dan proberen de tegenstander snel mat te zetten, maar die kon koelbloedig met zijn vrije randpion doorlopen.

Jeroen van de Put

Zevenaar 1891 Eindhoven 2 2000