ESV 1 online

De KNSB probeert in deze coronatijden nieuwe wegen in te slaan door volop in te zetten op ‘digitaal’. Zoals op Schaaksite uitgebreide bediscussieerd, is Schakend Nederland daaraan opgeofferd, de tijd zal leren of deze drastische maatregel het begin van het einde was, of juist het begin van een nieuwe tijd met nieuw elan.

De verplaatsing van de KNSB bondscompetitie naar het digitale domein is ook zo’n ontwikkeling. Nadat in de zomer misgegokt werd op een hervatting van de reguliere competitie, is besloten in december de eigenlijk onvermijdelijke stap te zetten naar een competitie in een online omgeving. Het is goed dat de KNSB daarbij eerste experimenteert met een vrijwillige competitie in rapid tempo (wat heet, 10 minuten met 2 seconden increment is bijna snelschaken). Twee ronden tussen vijftallen op een zaterdagmiddag, waarbij de spelers in elke wedstrijd een partij met wit en zwart spelen.

Eindhoven doet hieraan met twee teams mee. Zaterdagmiddag 19 december vonden de eerste twee ronden plaats. Het eerste team bestaat uit Bas van de Plassche, Jos Sutmuller, Jochem Berndsen, Hans van de Hurk, Nico Schellingerhout, Wendy Huang en teamleider Hans Ouwersloot. Zeven man/vrouw dus, maar het aardige is dat in principe iedereen kan spelen (mits er tegenstanders zijn uiteraard). Alleen de eerste vijf borden tellen mee voor de wedstrijd. Ook op zich goed, is dat de bordvolgorde bepaald wordt door de ratings. Gedoe over opstellingen wordt hiermee voor eens en altijd uitgebannen. Dat chess.com ratings niet bepaald betrouwbaar zijn nemen we maar even op de koop toe.