Verslag Paasjeugdtoernooi

Verslag 22e ESV Han Mulder Paasjeugdtoernooi 2022

Na 2 jaar kon er eindelijk weer een jeugdtoernooi plaatsvinden. Voortaan met Pasen zodat we van de mooie locatie van het Lorentz-Casimir lyceum gebruik konden blijven maken. Het Lorentz heeft een grote ruimte voor de ouders en uitgespeelde deelnemers. Bovendien aparte lokalen op afstand waar, met een redelijke mate van stilte, geschaakt kan worden. De aanloop was wat korter dan normaal omdat pas in februari duidelijk werd dat er geschaakt mocht worden. In de organisatie konden we ook vers bloed verwelkomen. Het aantal inschrijvingen viel lager uit dan we gewend waren, maar we hadden een evenwichtige verdeling over de groepen, zodat groepen niet gecombineerd hoefden te worden.

Er werd met veel enthousiasme geschaakt. Alle groepen speelden 9 ronden met 20  min pppp (A/B en C) of 15 min pppp (D en E). Bij de A/B en C in een vast schema en bij de D en E als alle partijen zijn afgelopen. Voor de D en E was er ook een simultaan waarin ze het tegen een Paashaas mochten opnemen.

Naast het schaken waren er vele andere activiteiten mogelijk zoals:

• De schaakpuzzel voor iedere categorie
  • Aandachtig kijken naar de verrichtingen van de jeugdige spelers
  • Uitslagen bekijken op het beamerscherm die nu regelmatig ververst werden
  • Een versnapering halen bij de kantine
  • Appen en zappen op je telefoon via de gastenwifi
  • Een mandarijn eten die de Paashaas in de pauze uitdeelde.
  • Je afvragen wie er onder het Paashaaspak schuil ging.

De mooie dag werd afgesloten met een toelichting op de schaakpuzzels en daarna de uitreiking van vele prijzen met uiteindelijk nog een prijsje voor iedereen. Uitslagen en foto’s zijn op de website van de ESV te vinden, evenals de prijsopgaven en oplossingen. Al met al een geslaagd eerste Paasjeugdtoernooi. Hopelijk weer tot volgend jaar !

Ewout Snoeck