Aljechin – team Stumpers

door: Frits Schalij

Mijn zoektocht naar de clubkampioenen uit de oorlogsjaren besloot ik met twee ongerelateerde foto’s uit de jaren 30 van bezoeken van wereldkampioen Aljechin aan onze club. Op de laatste foto zagen we de speelzaal waar teams van drie personen een consultatie partij tegen Aljechin speelden. Aljechin speelde blind simultaan op 15 borden. Het krantenverslag over deze blind-simultaanseance maakt melding van de partij tegen L.Stumpers en L.Reijnders. Mijn scan van die partij is te onduidelijk om te publiceren. De partij zelf is echter zeer interessant. Ik heb daarom de partij met het oorspronkelijke commentaar van dr. E.A.J.M. Mulder ingevoerd in onze moderne game-viewer zodat iedereen hem kan naspelen.

Dr. E.A.J.M Mulder moet een opmerkelijk persoon zijn geweest. Hij werd drie keer clubkampioen van SV Eindhoven:1942-1943, 1958-1959 en 1963-1964. Tevens was hij hoofdredacteur van de Brabantse schaakbond. Al bladerend bij mijn ouders door oude nummers van het Nederlandse Tijdschrift van Geneeskunde zag ik dat hij geneesheer-directeur was van sint Jozefsheil in Bakel, een kliniek voor longziektes. Ik heb ook nog een oude foto van hem kunnen vinden waarop hij schaakt tegen Landau.

Op de voorgrond Landau tegen dr. E.A.J.M. Mulder, Hilversum, augustus 1940

Toch heb ik, heel arrogant, gemeend drie keer mijn eigen commentaar te moeten toevoegen. Eén keer omdat het team Stumpers een grote kans op voordeel mist en twee keer omdat Aljechin een relatief simpele tactische mogelijkheid voorbij laat gaan de partij te beëindigen.

Voor meer artikelen zie Schaakrubriek.

2 gedachten over “Aljechin – team Stumpers