Eerste slaat weg naar boven in

Voorafgaand aan de vijfde ronde verkeerde het eerste in zware degradatienood. We waren niet zomaar laatste, we waren de ongedeelde hekkensluiter. In de vijfde ronde namen we het op tegen dat ploegje uit Apeldoorn, die al een zware week achter de rug hadden met het faillissement van AGOVV.

Bas had een lekker potje gespeeld. Nadat zijn tegenstander een slappe opening speelde, had Bas schijnbaar al een voordeeltje na zet 6. Dit bleek al meteen catastrofaal te zijn voor zijn tegenstander en het was een kwestie van tijd totdat die het bijltje erbij neerlegde.

Op bord vijf speelde Alessandro met zwart tegen Thomas Beerdsen, een sterke jeugdspeler. Nadat er een Spaanse opening op het bord getoverd was, mocht de witspeler jammer genoeg met de eer strijken. Reden tot paniek was dit echter niet. Het bleek slechts een storm in een glas water te zijn.

Op bord zeven kwam ik zelf goed uit de opening. Ik liet het echter na om het af te maken en na enkele flaters, liet mijn tegenstander op zijn beurt mij weer in leven.

31.d4?

31.d4 was een blunder van mijn tegenstander. Het was hier ineens direct uit. 31….Dd5! Nu is 32.fxe3 Lh3 33.Kf2 geforceerd. Mijn tegenstander had dit gezien en zei dat hij dacht dat dit gewonnen was voor wit. De witte koning zou in veel varianten weglopen, daarom moest mijn toren wat velden gaan afpakken van de witte koning. 33….exd4!. Met het idee Df5+ gevolgd door Tc2. Nu was er niks maar aan te doen voor wit en wit ging uiteindelijk geforceerd mat.
34.exd4 Df5+ 35.Kg1 Tc2 36.Da1 Txe2 37.Ta8+ Kg7 38.Tf1 De4 39.d5+ Kh6 En opgegeven.

Naast mij viel Boris in op bord acht. Na een Siciliaan met tegengestelde rokades, leek Boris te worden weggedrukt. Boris counterde zijn tegenstander eruit met een zeer interessant stukoffer. Er zaten ineens veel trucs in de stelling en de zwartspeler had ook last van lopende klok. Zijn tegenstander zag door de bomen het bos niet meer. Boris trok aan het langste eind, na een mooie pot.

Op bord zes haalde ook Jos het volle punt binnen. Jos kreeg op een gegeven moment een voordeel, want zijn tegenstander had een zwakte. Dit liet Jos niet onbenut en hij maakte het mooi af.

Fred en zijn tegenstander op bord drie, dachten op een bepaald moment allebei beter te staan. Uiteindelijk kropen ze toch iets naar elkaar toe, met remise als resultaat.

Ondertussen hadden we al gewonnen en Ankit en Frans waren nog bezig. Ankit kreeg op een gegeven moment een dubbeltoreneindspel op het bord. Toevallig had Ankit kort geleden nog toreneindspel met ieder één toren gehad in zijn training. Dit betaalde zich toen direct uit, want Ankit maakte knap remise.

Frans was als laatste bezig en ik dacht dat hij op een gegeven moment iets minder stond. Frans ruimde het krijt niet. Na een lange partij hield hij zijn tegenstander op remise.

Al met al was het een verdiende zege, maar het was niet zo makkelijk als de uitslag deed vermoeden.
We zijn nu  van plek tien naar plek vijf gestegen. De weg naar boven is ingezet. Met maar drie punten minder als de koplopers mogen we nog best omhoog blijven kijken. We zijn in ieder geval de goede weg ingeslagen. De volgende wedstrijd, uit bij UVS rest ons maar  één taak: de stijgende lijn doortrekken!

Jan Cox

T Eindhoven 2147 Accres Apeldoorn 2 2115