ESV 1 en de Pion 1: vrede na de storm

4 -4. Puntendeling. Wat moet ik er van zeggen? Vooraf was er lichte hoop dat we het tot dan toe punten-loze Pion uit Roosendaal zouden verslaan. Aan de andere kant was dit vorig jaar nog een titelkandidaat en liegt hun speelsterkte er ook niet om. Gelukkig hoorden we dat ze compleet zouden zijn, dat is altijd leuker voor de wedstrijd. Achteraf was zo’n extra bordpuntje best handig geweest natuurlijk, maar gewoon spelen is beter. Het werd een spannende wedstrijd waar ik als teamleider toch meerdere keren het somber inzag. 4-4 was uiteindelijk een reële uitslag. Een vredevol einde na een stormachtige wedstrijd.

De eerste donderwolk vormde zich naast mij. Laatst speelde Jos, met wit, die opening ook nog tegen mij. Ik bakte er toen niet veel van en Jos had me naderhand maar eens uitgelegd hoe het moest. Ik zag dus wel met vertrouwen de partij tegemoet. Jos waarschijnlijk ook. Toch gebeurde er iets dat Jos uit zijn balans bracht, want niet veel later offerde zijn tegenstander er vrolijk een kwaliteit tegenaan. De wolk werd al snel heel donker. 0 – 1

Op het eerste bord besloot Dolf gebruik te maken van meewind op de koningsvleugel. In een rap tempo ontwikkelde zich daar een aanval waarvan ik eerlijk gezegd het idee had dat die de sterke Tikranian wel eens van het bord kon blazen. Plots ging de wind liggen en was het klaar. 0.5 – 1.5

Aan de oostkust van het acht-bord-brede-land gooiden Jan Vosselman en zijn tegenstander er wat theorie uit. Normaal zou ik voor zo’n stelling een rustig blauw dagje voorspellen voor beide spelers, ware het niet dan Jan’s tegenstander de klok al aardig leeg getrokken had. Met de ruime tijdvoorsprong wist Jan aardig snel de dijken van zijn tegenstander te doorbreken 1.5 – 1.5. Zie hieronder een fragment.

Een soortgelijk weerpatroon voltrok zich in mijn partij. Ik denk dat ik al met al een goede tornado in de vorm van een geïsoleerde damepion nodig had om chaos te creëren in het witte kamp. Eenmaal terug uit de schuilkelders coördineerden mijn tegenstander’s stukken niet lekker en won ik vrij snel. 2.5 – 1.5. Zie hieronder een fragment.

Op bord 6 tussen onze Jeroen en eigenlijk ook gewoon ‘onze’ Ludo was het voornamelijk een blauwe lucht met hier en daar wat dreigende wolken in de verte. Die bleven daar, al waren ze zeker interessant om eens goed te analyseren. Beide heren genoten daarom maar van de partij en besloten met een halfje op zak nog even rustig verder te analyseren. 3 – 2

En dan de rest. Ik wist het niet. Op bord 2 verzochten beide titanen vanaf de start de weergoden. Aan het eind van een scherpe opening gooide Bas er een pion tegenaan. Wat leverde het op? Chaos! Het was een uiterst interessante wedstrijd waar ondergetekende geen touw aan vast kon knopen. Welke donderwolken waren dreigender? Waren het de 3 stukken van zwart op de witte damevleugel, of was het toch het initiatief van wit tegen de zwarte koning in zijn gammele stormtent? Plots vergaloppeerde een paard van zwart zich en ging de zwarte storm liggen. De witte storm bereikte de tent van de koning. 4 – 2. Zie hieronder een stuk van deze interessante partij, net na het pionoffer.

Met het zonnetje in de rug moesten er nog twee partijen gespeeld worden. Een halfje, alleen nog een halfje was nodig. Op het achtste bord was Jan Schot voortvarend begonnen aan zijn partij. Het stond vroeg op scherp en het leek alsof Jan wel een aantal hagelbuien op zijn tegenstander kon afsturen. Dit gebeurde niet, en ineens bevond de partij zich in het oog van de storm. Uiterst rustig ontwikkelde de partij zich. Zonnestraaltje hier, windvlaagje daar. Het loperpaar werd geïncasseerd, de zon begon nog wat harder te schijnen voor Jan. Uit het niets was daar toch ineens weer de storm. En in die storm stond de koning van Jan’s tegenstander stevig op het midden van het bord. Waar was Jan’s koning? Ploeterend probeerde Jan zijn koning nog weer terug te krijgen in het spel, helaas zonder succes. De laatste pion van zijn tegenstander besliste de partij. 4 – 3

Tot slot Alessandro. Al met al kan deze partij het beste beschreven worden als een aanhoudende, gure herfstwind die je stukje bij beetje kouder maakt. Op een gegeven moment moet je gewoon even schuilen. Alessandro was echter totaal niet van plan om zich weg te laten jagen door wat wind, en dus pakte hij zich stevig in. De wind begon aan te trekken toen het spel verzandde in een dameloos eindspel. Met Alessandro’s pionnen op zwart, net als zijn loper. Zo’n raadsheer heeft dan helemaal geen zin om naar buiten te gaan, het paard van de tegenstander wel. De wind werd sterker naarmate nog meer pionnen op zwart werden gedwongen. Even werd het windstil en leken de kansen op een halfje weer in zicht. Het was van korte duur. In een alles behalve makkelijk slot van de partij moest Alessandro alsnog inbinden. Helaas.

4 – 4 dus. Spannende wedstrijd. Op naar de volgende!

Bram Klapwijk

Ronde 3