ESV 1 online kampioen!

Het eerste team van Eindhoven is kampioen geworden in klasse 3B van de Online KNSB Competitie 2020-2021. Een mooie prestatie. Bas vd Plassche, Jos Sutmuller, Nico Schellingerhout, Jochem Berndsen, Wendy Huang, Hans van de Hurk en Hans Ouwersloot wonnen 7 van de 9 wedstrijden en dat was genoeg voor een ongedeelde eerste plaats. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

In elke wedstrijd speelde een vijftal van onze vereniging tegen een vijftal van de tegenstander. Iedereen speelde 2 partijen, dat was ook makkelijk te doen met een rapid speeltempo van 10 minuten met 2 seconden increment voor de hele partij. Zo makkelijk, dat er twee ronden per speeldag waren. Alleen de laatste dag was er een ronde, in totaal dus negen.

Over de eerste zaterdag heb ik al verslag gedaan, winst op Fischer Z maar verlies tegen HWP Haarlem. Dat was nog voor de Kerst, in het nieuwe jaar ging het snel. Vanaf 16 januari werd er om het weekend gespeeld.

Januari was ons goed gezind. Twee zaterdagen achter elkaar scoorden we de volle winst waarna we ons aan kop van het klassement terugvonden. De eerste zaterdag in februari leek ons echter noodlottig te worden. Na afzeggingen van Bas en Jochem moesten we het zonder onze topspeler doen, terwijl Jochem al eerder een sterke rapidspeler was gebleken. Niettemin wisten we in ronde 7 nog makkelijk van ZSC Saende te winnen, maar in ronde 8 brak het lijntje. Een bijna onvermijdelijke, maar niettemin onnodige nederlaag tegen Lonneker wierp ons terug naar de tweede plaats.

De slotronde was op 27 februari. Winst op Leiderdorp was noodzakelijk, maar dan moest koploper Spassky’s niet winnen want op bordpunten zouden we het niet halen.

Het lot leek ons niet gunstig gezind. Opnieuw moesten Bas en Jochem afzeggen, en Hans vd H was te laat met aanmelden voor de wedstrijd, zodat we al met een 2-0 achterstand begonnen. Maar daarmee was de gifbeker bijna leeg, en zowaar, het laatst restje bleek juist een portie geluk te zijn. Leiderdorp had op papier vier 2100 spelers, maar daarvan speelden er slechts twee mee. De andere drie hadden ratings onder de 1600. Gelukje was bovendien dat de bordindeling automatisch gemaakt wordt, op basis van de chess.com ratings, en Lisa Hortensius (2100+) had daar een rating van 1300 zoveel. Zij zat dus op het laatste bord, en incasseerde de twee reglementaire overwinningen. Maar de zwakkere spelers op borden 2, 3 en 4 hadden geen schijn van kans tegen Jos, Wendy en mijzelf. Nico had dan op bord 1 de klappen op moeten vangen en ging inderdaad knock-out, maar het resultaat was een 6-4 overwinning.

Dat maakte nieuwsgierig naar de wedstrijd van concurrent Spassky’s. Het lukte niet om live op chess.com die wedstrijd te volgen, maar de uitslag zou wel snel op de site van de KNSB verschijnen. Ik heb die middag en avond zeker 20 keer gekeken, maar het bleef maar uit. Zondagochtend was ie er nog steeds niet, pas om een uur of 11 werd de uitslag gepubliceerd. Spassky’s had dik verloren. Opnieuw een gelukje, want Fischer Z was ijzersterk opgekomen met 5 2000+ spelers en korte metten gemaakt met de tegenstander.

Eindhoven 1 dus kampioen. Jos werd topscorer met 12,5 uit 18, maar ook Jochem, Wendy, Hans vd H en Hans O scoorden rond de 70%. Alleen Nico had het duidelijk zwaar. Zijn chess.com rating was relatief hoog waardoor hij vaak op de hogere borden moest spelen.

En nu de hamvraag: hoe was deze competitie nu bevallen?

Voorop staat dat het leuk was om met een aantal teamgenoten hieraan deel te nemen. Heel erg leuk was dat we parallel een Skype verbinding onderhielden waar we voor, tussen en na de rondes elkaar.