SMB 2 – Eindhoven 3

Na twee mooie overwinningen in de eerste twee ronden was het de vraag of we ook SMB 2 aan onze zegenkar konden binden. Deze wedstrijd in Nijmegen was de eerste en meteen de verste uitwedstrijd van dit seizoen. Als we de naam van de tegenstander mochten geloven, dan zou het een zware middag gaan worden. SMB staat namelijk voor Strijd Met Beleid.

Een kwartiertje voor het begin van de wedstrijd kreeg ik een telefoontje van Jan. Door file zouden Dennis, Karel en Jan mogelijk iets te laat komen. De tegenstander toonde zich van zijn beste kant en in overleg werd besloten om uiterlijk een kwartiertje later te beginnen. Het team van de tegenstander was tenslotte ook nog niet compleet. Een paar minuten na twaalf kwamen Dennis, Karel en Jan binnen. Van de ontbrekende speler bij de tegenstander was nog geen spoor te bekennen. Hierdoor begonnen we de wedstrijd met een numeriek overwicht.

Aan bord 8 speelde Jan met zwart tegen Henny Goverde. Zoals vaker gebeurd bij laatkomers, speelde Jan in rap tempo. Echter verloor hij al snel materiaal. Hij bleef dapper doorstrijden, maar moest helaas capituleren toen het materiaal overwicht van wit nog groter werd. 1-0

De andere laatkomer, Karel, had wel genoeg tijd om te acclimatiseren. Zijn tegenstander was nog niet achter bord 7 te bekennen. Dus startte Karel de klok en begon zijn partij met c4. Gelukkig voor Karel nam zijn tegenstander, Huub Jansen, alsnog plaats achter het bord. Vroeg in de partij werden de paarden op c3 geruild, wat Karel een dubbelpion opleverde. Na zwarts c5 reageerde wit met d5, waardoor de druk op de c3 pion toe nam. Zwart kreeg ook de f1-a6 diagonaal in handen. Helaas lukte het Karel niet om beide problemen op te lossen en moest hij opgeven. 2-0

Op bord 2 speelde Loek met zwart tegen Thomas Manschot. Van deze partij heb ik weinig meegekregen. Van de tegenstander hoorde ik dat wit goed uit de opening kwam en zelf iets beter stond. Maar toen Loek de d-pion wist te winnen was het gevaar geneutraliseerd en werd het eerste halfje gescoord. 2 ½ – ½

Arnold speelde op bord 4 met zwart tegen Jan Kersten. Het beleid van Arnold’s strijd was de Leeuw. Echter kwam hij moeilijk uit de opening. Er kwam een scherpe variant op het bord met een vroeg f4 van wit. Zwart wist zich goed staande te houden en kwam zelfs iets beter te staan. Dit bleek te weinig voor winst en na een grote afruil bleven beide spelers met een toren en drie pionnen over. Na herhaling van zetten eindigde deze partij in een terechte remise. 3-1

Mij wachtte een uitdaging aan bord 6. Daar speelde ik met zwart tegen Lucas de Jong. Door de visuele beperking van Lucas speelde hij met behulp van een eigen bord. Het benoemen van de gespeelde zetten voelde in het begin wat onwennig in de verder stille speelzaal. Er kwam een leuke partij op het bord waar wit kort rokeerde en zwart lang. Wit liet na om een pionnenstorm op de damevleugel te ontketenen, hetgeen mij wel lukte op de koningsvleugel. Dit gaf mij de mogelijkheid om een aanval op te bouwen. Helaas overzag ik de winst en bloedde mijn aanval dood na het ruilen van de dames. Toen ik in tijdnood een stuk blunderde kreeg ik het deksel op mijn neus. 4-1

De strijd was nog gaande op drie borden. Dus in het gunstigste geval konden we nog gelijk spelen. Maar dan zouden de overige drie borden moeten winnen. Op bord 3 probeerde Dennis dit met wit tegen Peter Schut. Er kwam een versnelde draak op het bord. Door gebrek aan wedstrijdritme speelde Dennis nonchalant Dd2. Zwart reageerde met Pg4 om de mooie zwarte loper te ruilen. Dennis moest flink in de denktank en wist zowaar een mooie stelling met een klein plusje te bereiken. Dit bouwde hij rustig uit met druk op de g6-pion. Ineens stond hij voor de keuze (zie diagram): offeren of niet? Dennis kreeg het offer niet helemaal uitgerekend, maar zijn gevoel zei: doen! In zulke gevallen heeft het gevoel voorrang, dus werd de loper geofferd. Het offer bleek incorrect, maar gelukkig overzag de tegenstander de winnende voortgang. Hierdoor kreeg Dennis de mogelijkheid tot eeuwig schaak en berustte in remise. 4½ – 1½

Op bord 1 kreeg Nico met wit een Caro-Kann op het bord. Hij besloot een systeem te spelen zonder h4. Er ontstond een stelling met een minimale onbalans (een gaatje op d6 en paard tegen loper), en de partij leek snel op remise af te stevenen. Na het ruilen van de zware stukken, bood zwart remise aan. Met een tussenstand van 2-0 was remise geen optie. Het weigeren van het remiseaanbod leek zwart van slag te brengen: hij speelde nogal planloos. Het plan voor wit was duidelijk: koning centraliseren, oplossen van de zwarte verzwakkingen ontmoedigen, pionnen op zwart en wachten op een kans. Die kans kwam nadat zwart een doorzichtig valletje overzag. Na Lb5+ verliest zwart een pion na Kc7 vanwege Le8. De loper kon niet ingesloten worden, dus was de rest een kwestie van techniek. Met deze winst wist Nico de eer te redden en zijn winstreeks een mooi vervolg te geven. 4½ – 2½

Henny kreeg op bord 5 met wit een Franse opening tegen. Om veel theorie te vermijden speelde hij de ruilvariant. Het nadeel van deze variant is dat de remisemarge behoorlijk groot is. Er kwam een stelling met tegenovergestelde rokades op het bord, waar wit kort gerokeerd had. Henny streed heldhaftig. De tegenstander doorzag al de plannen en nam geen risico. Na zestg zetten en vijf uur spelen moesten beide speler berusten in een onvermijdelijke remise. 5-3

De eerste uitwedstrijd bracht niet het gewenste resultaat. Gelukkig is de volgende wedstrijd een thuiswedstrijd.

Roeland Wildemans

Ronde: 3