Eindhoven 3 – De Kemppion 1

Eindhoven 3 staat na vier overwinningen in vier rondes bovenaan in klasse 1B, maar er zijn nog drie ronden te gaan. Twee van deze rondes zijn tegen directe concurrenten.
In de vijfde ronde speelde het derde team tegen een van deze concurrenten: De Kemppion 1 uit Steensel. Bij verlies moesten de kampioensambities in de ijskast, dus teamleider Albert had een duidelijke opdracht gestuurd: er moest gewonnen worden.
De zaal in ’t Burghplan was wat minder vol dan gebruikelijk, omdat het vierde team een vrije ronde had.

Albert was op bord vijf snel klaar. Met de zwarte stukken speelde hij tegen een onconventioneel openende tegenstander die op het tactische vlak sterk is. Positioneel klopte het allemaal wat minder en toen wit een agressieve aanval van zwart op de damevleugel onderschatte stortte de stelling in. De witspeler probeerde nog een wanhoopsstukoffer op b5, maar dat werd door Albert correct weerlegd. Toen er nog een wit stuk in de doos dreigde te gaan door een afgrijselijke röntgenaanval op de e-lijn, gaf de witspeler op. (1-0)

Ad had op bord vier (met wit) ook een korte partij. Hij kreeg een soort Konings-Indische stelling op het bord. Na ruil van de loper op g7 was de resulterende koningsaanval van wit, mede door de verzwakte pionnenstructuur op de zwarte koningsvleugel, erg sterk. Via de h-lijn en de zevende rij kon wit binnenvallen; dat zijn loper niet heel erg actief was maakte niet eens zo gek veel uit. Ad koos voor een torenschijnoffer om fraai af te wikkelen naar een gewonnen stelling. In de stelling van dame en loper tegen twee torens met een nog steeds op de tocht staande zwarte koning gaf zwart op; hij kon bijna niet meer bewegen zonder in een vork te vallen. (2-0)

Dennis speelde op bord zes een goede partij. Hij kreeg een soort Pirc-opstelling op het bord en daar weet hij wel raad mee. Met f3, Le2, en Dd2 was zijn intentie duidelijk: mat zetten op g7! Zwart drukte f7-f5 door, maar het resulterende antwoord f3-f4, gevolgd door O-O-O en het activeren van de torens, blies de zwarte stelling aan flarden. Het was nog even onduidelijk of de zwarte tegenaanval op de damevleugel misschien tot iets zou leiden, maar Dennis had het goed getaxeerd en rondde de koningsaanval prachtig af. Met vier uit vijf is Dennis’ prestatie dit seizoen van grote waarde voor het team gebleken. (3-0)

Jochem had op het derde bord de zwarte stukken en kwam in een Breyer-achtige variant van het gesloten Spaans terecht waar wit enkele stukken wat ongebruikelijk had neergezet. Wit had veel tijd nodig om zetten te vinden, heel veel tijd. De witte opmars f2-f4 werd thematisch beantwoord met een breekzet in het centrum (d6-d5) en zwart kwam goed te staan met ruimtevoordeel en zelfs een verbonden vrijpion op e3. De extreme tijdnood voor wit zorgde vervolgens voor stukverlies. (4-0)

Daarmee was duidelijk dat we gingen winnen, want een half punt uit de resterende vier partijen moest minimaal mogelijk zijn.
Peter kwam in een zijvariantje (huisvariant van de zwartspeler?) terecht en kreeg een dubbelpion op de f-lijn. Daarmee werd wel het centrum goed onder controle gehouden. Drie paar lichte stukken werden geruild. Zwart speelde op de koningsaanval en rocheerde zelf lang. Gevaarlijk werd de zwarte aanval nooit, want zwart liet na zijn torens erbij te halen. Peter kreeg de kans om actief te worden op de damevleugel toen zwart de teugels wat liet vieren, en zijn tegenstander hielp zelfs een handje door de a-lijn te openen voor een paar witte torens. Peter koos voor een correct loperoffer om de stelling vervolgens open te blazen; dit offer had eigenlijk niet aangenomen mogen worden. Toen dat wel gedaan werd was het snel afgelopen. (5-0)

Harrie speelde een mindere partij. Hij begon met een kwartier minder op de klok, maar leek daar niet zo’n last van te hebben. Hij leek overklast te worden door zijn tegenstander. Uw verslaggever heeft de partij echter niet echt gevolgd. (5-1)

Walter op bord 1 speelde met zwart tegen de sterkste speler van de Kemppion, namelijk Walter Smits. Walter A. kwam minder uit de opening: beide spelers hadden pionnen op de d-lijn (witte pion op d4, zwarte pion op d5, open c- en e-lijnen). Walter had b7-b6 gespeeld, het veld c6 daarmee verzwakkend. Wit wist door Pf3-e5 daar handig gebruik van te maken en kwam duidelijk beter te staan. Zwart voelde zich gedwongen dit sterke paard af te ruilen; dit had wel tot gevolg dat wit de lopers had. Zwart koos daarna het plan om een van de lopers uit het loperpaar af te ruilen. In de daaropvolgende tijdnoodfase probeerde wit de isolani op d5 te winnen, maar maakte in wederzijdse tijdnood een tactische fout en de f4-pion viel. Even later viel naast de cruciale f4-pion ook nog eens de witte vlag… Knap gedaan van Walter, die samen met Dennis topscorer is van het derde team. (6-1)

Nico had een vervelende middag op bord 7. Hij nam met zijn keuze om pionnen op d6 en e5 te plaatsen een verzwakking van het d5-veld op de koop toe, maar kreeg wel prachtig stukkenspel. Elk van de zwarte lichte stukken leek uw verslaggever beter dan de witte. Toch wist Nico dat niet te verzilveren en hij kwam in een toreneindspel met een minuspion terecht. Dit was misschien met perfect spel remise te houden maar wit had natuurlijk de betere kansen en Nico kon het uiteindelijk niet houden. (6-2)

Dit is een uitstekend resultaat voor het derde team met enkele individuele prima prestaties, waardoor een van onze directe concurrenten (de degradant uit de promotieklasse) is uitgeschakeld. De andere concurrent (HSC 2) liet thuis tegen WLC 2 ook een matchpunt liggen, waardoor we nu twee matchpunten voorsprong hebben op de nummer 2 in de klasse. De volgende ronde spelen we uit tegen hekkensluiter Nuenen 1.

Jochem Berndsen

Eindhoven 3 1810 De Kemppion 1 1755 6-2