Op 6 oktober stond de uitwedstrijd tegen Blerick 2 op het programma. Het tweede team van Blerick? Een kerkdorp aan de Maas, toch, met slechts enkele schakers? Nee – de schaakvereniging heeft veel sterke spelers weten aan te trekken uit Duitsland en kan een GM en meerdere FM’s onder haar leden tellen. Op papier zijn de teams dan ook aan elkaar gewaagd. Op de topborden wat ratingoverwicht voor Blerick 2 en op de staartborden wat voor ons team.

Blerick 2 was gelukkig verzwakt door enkele afmeldingen en dat bleek ook op de borden. Weliswaar misten wij ook Rien (hij viel in in het eerste team) en Jan (vakantie) maar we hebben genoeg reserves om uit te putten.

Albert was als eerste klaar. Op bord 8 had hij zijn stelling weten om te buigen van een gelijke naar een voordelige toen de witte koningsstelling zwak werd. Zijn aanval was gevaarlijk maar het was niet helemaal duidelijk hoe hij kon winnen. De koning werd over het bord gejaagd, maar wit wist mat te ontwijken. Met een geofferde kwaliteit minder was de compensatie duidelijk, maar ook niet meer dan dat. Albert nam het remise-aanbod maar aan. Die compensatie kan namelijk ook zomaar verdwijnen… (0,5-0,5)

Daarna was een aantal partijen vrijwel gelijktijdig klaar. Bas had een variant op een bord gekregen die bekend staat om haar remise-karakter en dat werd het ook. Bas bleef solide maar had eigenlijk ook weinig praktische winstkansen. Remise was het logische resultaat. (1-1)

Hans Bosscher speelde een uitstekende partij tegen de sterkste speler uit Blerick. Hans’ ogenschijnlijk weinig ambitieuze opening bleek zeer moeilijk te bestrijden. Het is voor ondergetekende in zo’n soort stellingen altijd lastig te beoordelen welke afwikkelingen goed zijn en welke tot niets leiden. Hans bewees dat beter te kunnen dan zijn tegenstander. Na Lb5+ was geen enkele zet goed, maar Ke7 was natuurlijk vragen om problemen. (2-1)

Van de partij van Hans Ouwersloot heb ik helaas weinig gezien. Hij kwam in een stelling terecht met minder ruimte met alle stukken nog op het bord. Zwart had echter geen zwaktes en wit kwam er blijkbaar niet doorheen. (2,5-1,5)

Teamleider Jeroen van de Put kreeg met zwart een strategische stelling op het bord. Jeroen zegt altijd dat soort stellingen lastig te vinden, en hij kwam ook positioneel minder te staan. Het hielp hierbij niet dat wit de openingszetten à tempo speelde en dus een tijdsvoordeel opbouwde. Ondanks dat Jeroen het moeilijk had bleef was het verre van verloren en wit liet ten onrechte Jeroens plan toe om een prachtpaard op c5 te zetten. Wit schaakte planloos, speelde Dh6, Pc1, Lf1, en Ta2; deze zetten leidden alleen tot een ongecoördineerde witte stelling en Jeroen schoof de partij uit. (3,5-1,5)

Jochem speelde op bord 7 tegen de zwakste speler op rating. Hij had het desondanks moeilijk. Hij offerde een zwakke pion tegen compensatie om zo uit de problemen te raken. Zwart nam dit offer echter niet aan en er kwam een gelijke stelling op het bord. Na lang nadenken speelde Jochem een zet die hij eerder al had afgewezen omdat deze een pion verloor met schaak (tip: denk nooit te lang na!). Hierna was het vechten en probeerde hij de stelling maar wat te compliceren. Zwart ging ten onrechte complicaties in (gezonde solide zetten waren afdoende) en gaf eenvoudig een stuk weg. De zwarte stelling was daarna ook aan gort. (4,5-1,5)

Jeroen Koster had meteen een knotsgekke partij op het bord. De zwartspeler koos al direct op zet 1 voor een ongebruikelijke paardzet. Nadat wit Lxf2+ had toegelaten en Ke2 moest spelen leek het alsof wit heel slecht stond, maar Jeroen toonde knap aan dat dat slechts schijn was. Het paard op g4 en de loper op f2 waren de enige witte stukken die iets deden en deze formatie is ook nog eens kwetsbaar (het paard moet immers de loper blijven dekken of zwart moet een zet investeren). Toen de witte toren op d1 actief werd gemaakt maakte Jeroen deze rekenpartij goed af. (5,5-1,5)

Hans van den Hurk had een moeilijke middag tegen een m.i. sterke Griekse tegenstander. Zwart koos een agressieve opening tegen Hans’ opstelling. Zwart kon zijn twee paarden activeren. Het resulterende middenspel was heel moeilijk voor wit en Hans ging dan ook in de fout. De breekzet f2-f4 was te optimistisch en de zwarte stukken werden veel te actief. (5,5-2,5)

De ruime overwinning is een resultaat waar we meer dan tevreden mee mogen zijn. Hier en daar een gelukje, maar we hebben ook kansen gemist en de overwinning is nooit in gevaar geweest. Dit resultaat betekent een ex aequo eerste plek in de tussenstand, samen met Zuid Limburg 5. Dat team is op papier veel zwakker maar wist wel van Venlo 2 te winnen.

De volgende ronde is thuis tegen het sterkste team in onze klasse: Maastricht. Maastricht heeft door twee keer gelijk te spelen al twee matchpunten laten liggen. Het is desondanks belangrijk om dan op volle oorlogssterkte aan te treden.

Jochem Berndsen

Ronde: Ronde 2