ESV 1 – SG KiNG 1

De middag begon heel voorspoedig. Vanwege een bijeenkomst met zangvogels (ik dacht eerst dat ik het niet goed verstaan had, maar het bleek toch echt te kloppen) had de beheerder van Lievendaal onze kasten met schaakmateriaal al naar de zaal gebracht. Ook stonden alle tafels en stoelen netjes klaar.
Als club hadden we een nieuwe tegenstander (SG KiNG), maar de spelers waren oude bekenden van Stukkenjagers en De Pion Roosendaal. Van onze kant ontbraken Bram en Jos, maar gelukkig hadden we waardige vervangers (René en ons nieuwe lid Jacob Perrenet).

Jeroen kreeg remise aangeboden in een volkomen gelijkwaardige stelling zonder mogelijkheden om iets constructiefs te bedenken. Vandaar dat hij van mij het remiseaanbod aan mocht nemen.

Jan speelde naar eigen zeggen een slechte variant van een opening die hij volgens mij goed kent. Hij verraste zijn tegenstander en won al heel snel een pion. Helaas bleek zijn tegenstander meer dan genoeg compensatie te hebben en toen Jan een paardoffer over het hoofd zag, was het snel gedaan met hem.

De partij van Ludo was een modelvoorbeeld hoe je een koningsaanval opzet. Helaas was het zijn tegenstander die voorbeeldig spel liet zien en moest Ludo snel opgeven.

René kwam slecht uit de opening. Zijn tegenstander speelde goed maar René verdedigde zich taai. Hierdoor kreeg René nog ergens de kans remise te kunnen maken. Die pakte hij helaas niet, waardoor een nederlaag het gevolg was.

Kiran moest opboksen tegen een veel sterkere tegenstander. Hij had dit gelukkig niet door (ik wel, maar ik hield bewust mijn mond om hem niet te ontmoedigen) en speelde onbevangen. Kiran speelde de opening goed en kwam bevredigend te staan. Helaas koos hij toen een verkeerd plan waardoor zijn tegenstander met g4 en h4 een koningsaanval kon beginnen. Kiran probeerde het tij nog te keren via een pionoffer, maar dit mocht niet baten. Hij werd langzaam weggespeeld en moest op de 40e zet opgeven.

Jacob had een tegenstander die net als hijzelf stukkenactiviteit verkiest boven een gezonde pionnenstructuur. Hij dacht een ontwikkelingsvoorsprong te bereiken, maar verkeek zich op een mooie dame-manoeuvre van zwart. Om nog wat spel te houden, offerde hij een kwaliteit met als compensatie dat zwart met de koning op e8 moest blijven. Zelf kon hij wel rokeren, maar kreeg als eerste een stormloop te verduren. Ten koste van een paard lukte het Jacob die aanval te smoren en zelf enige tegenkansen te creëren. Helaas bleek een toren achter te veel van het goede te zijn toen zijn tegenstander zich nauwkeurig verdedigde.

Was er dan geen enkele kans om nog een heel punt te scoren geweest in deze wedstrijd? Die was er wel in mijn eigen partij. Na twee ongelukkige keuzes in de opening stond ik minder, maar mijn tegenstander wist op een gegeven moment niet goed hoe hij verder moest komen. Ik wist door torens af te ruilen onder de druk vandaan te komen en er ontstond een interessante strijd rond de zwarte pion op d4.

Ook Bas had lange tijd kans om de score iets dragelijker te maken. Hij werd verrast in een opening die hij goed meende te kennen. Via een dubbel pionoffer pakte zijn tegenstander het initiatief wat ondanks creatief verdedigen van de kant van Bas tot winnend voordeel had kunnen leiden. Een onnauwkeurige zet gaf Bas de mogelijkheid af te wikkelen naar een toren en ongelijke loper eindspel. Hoewel wit nog steeds duidelijk beter stond was dit remise te houden. Een paar passieve zetten in tijdnood voor de tijdcontrole maakte de verdediging voor Bas erg moeilijk. Langzaam maar zeker werden zijn stukken steeds verder teruggedrongen en uiteindelijk maakte zijn tegenstander het fraai af door zijn loper te offeren waarna zijn vrijpion niet meer te stoppen was.

We zullen er de volgende ronden vol tegenaan moeten, want anders wordt het een erg moeilijk seizoen. Hopelijk zijn we de volgende wedstrijd weer helemaal compleet en spelen we op het niveau dat we van ons zelf gewend zijn.

Alessandro Di Bucchianico