Verslag Eindhoven 1 – Dordrecht 1

Vorig seizoen speelden we met 7 spelers tegen Dordrecht en verloren we nipt met 3 1/2 – 4 1/2 . Dordrecht bleek dat seizoen een reuzendoder want ze wonnen ook van de andere kampioenskandidaat Vianen. Helaas voor ons werd Vianen met 1 matchpunt voorsprong kampioen en promoveerde het naar de 1e klas KNSB. Tijdens zijn welkomstwoord refereerde Bas daar impliciet naar door te zeggen dat we iets recht wilden zetten. Bovendien wilden we graag onze goede start voortzetten. Op de eerste 4 borden ontlopen beide teams elkaar niet veel (mede omdat we het zonder Luuk en Jos moesten doen), maar met goede invallers hadden we op de laagste 4 borden een flink ratingoverwicht. Het zag er dus allemaal goed uit.

Na een uur spelen was mijn optimisme als teamleider echter flink gedaald. Op menig bord was de opening niet goed verlopen. Erika kreeg een vervelend huisvlijtvariantje voorgeschoteld, Bas had origineel spel van zijn tegenstander wat weifelend beantwoordt, een paard van Frans was op b3 op een zijspoor beland, Julien moest opboksen tegen een goed opgebouwde Maroczy-opstelling, de ambitieuze opzet van René had tot gaten in zijn stelling geleid en de tegenstander van Jan (die ik meende te herkennen uit mijn correspondentieschaakverleden) bleek goed de weg te weten in een scherpe theoretische variant. Het enige goed nieuws was dat Ankit trefzeker een goede opstelling had bereikt en dat mijn tegenstander niet helemaal op de hoogte leek te zijn van de door mij gekozen variant.

Bas wist  door op het juiste moment een pion te offeren zijn problemen op te lossen waarna zijn tegenstander (FM Mark Timmermans) in remise berustte. Vlak daarna kwam ook Erika remise overeen met haar tegenstander: door inventief en zeer precies spel had ze het vervelende initiatief van haar tegenstander uiteindelijk weten te neutraliseren. Daarmee was echter het goede nieuws op. De tegenstander van Ankit had zich flexibel opgesteld en wist de druk van Ankit vakkundig op te vangen. Er kwam een eindspel op het bord waar alleen de tegenstander van Ankit kansen had. In mijn eigen partij was ik door mogelijke zetverwisselingen veel tijd geraakt maar had ik gezonde voortzettingen gekozen die bij mij alle opties open lieten. Net toen die strategie succes begon te hebben, deed ik een te snelle sjablone zet. Ik had  groot voordeel kunnen krijgen door mijn pionnenstelling te verzwakken en in ruil daarvoor sterk stukkenspel te krijgen. Na de door mij gekozen zet viel er weinig meer te beleven. René had op mijn verzoek een remise-aanbod afgeslagen aangezien zijn stelling sterk verbeterd was en er een groot ratingverschil was. Dit pakte echter verkeerd uit toen René tijdens een winstpoging blunderde. Inmiddels had ook Jan zijn winstpogingen moeten staken en moest hij om ernstig nadeel te voorkomen op remise aansturen.  De overgebleven partijen gaven weinig reden tot optimisme. Julien wist heel handig in tijdnood zijn tegenstander onder druk te zetten maar het was onvoldoende om er echt iets van te maken.  Ankit was langzamerhand door goed spel van zijn tegenstander in de problemen gekomen en bleek die uiteindelijk niet meer te boven kunnen komen. Daarmee was de nederlaag een feit. Frans had inmiddels een dame-offer van zijn tegenstander overleefd en was in een moeilijk eindspel terecht gekomen. Dat eindspel wist hij echter na lange strijd remise te houden waarmee de eindstand 3-5 werd.

Door deze nederlaag zijn we onze koppositie kwijtgeraakt  en staan we nu op een gedeelde tweede plaats op een matchpunt achter koploper De Pion. Gezien de kleine krachtverschillen tussen de topteams is er nog van alles mogelijk.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2200 Dordrecht 2100 3 5