Boos!

We zijn een week verder. Eindelijk heb ik de moed verzameld om een verslag te schrijven. Is de teleurstelling verwerkt, de ergernis verdwenen en is de schrijnende pijn van weer een nederlaag voldoende weggezakt. En eindelijk is mijn boosheid voldoende gekalmeerd om onder woorden proberen te brengen wat gebeurd is in onze wedstrijd tegen ASV 3. Ja, boos. Op mezelf, de tegenstander, de wereld, en op Caissa die opnieuw wegkeek en ons niet een greintje hielp in deze cruciale wedstrijd.

Want een cruciale wedstrijd was het. In de eerste vier wedstrijden hadden we nog geen matchpunt gescoord en ook maar net tien bordpunten. Maar daarmee was niet de hoop verloren. Integendeel. In de tweede seizoenshelft, die met de strijd tegen ASV begon, zouden we de drie tegenstanders treffen die al op voorhand waren getarged als de clubs waartegen we punten konden, maar ook moesten halen. Niet voor niets had ik de teamgenoten uitgenodigd met in de mail als onderwerp-regel: de wederopstanding van Eindhoven 2. En er had niemand afgezegd, we zouden op volle kracht aantreden, het teamgevoel was goed, ik zou vlak voor de wedstrijd een peptalk geven. Ik had er zin in. Ik had er alle vertrouwen in.

Een week voor de wedstrijd bleek toch dat ons geheime wapen, Wendy, af moest zeggen. Rik kon haar vervangen, dus geen man overboord. Vervelender was dat Jeroen niet op het afgesproken tijdstip aanwezig was. Een belletje bracht uitsluitsel: hij had andere verplichtingen en was vergeten af te zeggen. Snel handelen, en vooral met hulp van Bram die in allerijl Nirupa ging halen werd besloten dat Frits bij ons in zou vallen. Dat is nog eens denken in verenigingsbelang.

Zo konden we met volle bezetting toch van start. Wel viel mijn peptalk een beetje in het water, maar dat deed geen afbreuk aan de inzet en instelling van onze mannen.

De invallers hielpen ons al snel in het zadel. Frits boekte een makkelijke overwinning die zich na een half uurtje al aftekende en na een kleine twee uur spelen ook op het wedstrijdformulier opgetekend kon worden. Daarvóór had Rik al een overwinning bij laten schrijven. Na een zet of vijftien leek er nog weinig aan de hand, minder dan tien zetten later konden de stukken alweer in het doosje toen een paar onnauwkeurigheden van wit keihard werden afgestraft. Maandag na de wedstrijd liet Rik zijn partij op de trainingsavond zien, en dat was enigszins balsem op de wonden die de Arnhemmers in het verdere verloop van de wedstrijd wisten te slaan.

Jochem had op bord 2 weinig in te brengen tegen zijn tegenstander, dat kan gebeuren. Maar Bas had weliswaar een kwaliteit veroverd, maar zag geen kans een bres te slaan in de verdediging van zijn tegenstander. Ik snap ergens wel dat hij remise aannam, maar met het oog op het wedstrijdverloop had ik eigenlijk liever gezien dat hij nog had doorgespeeld.

De drama’s deden zich voor op het middenrif. Ikzelf had op bord 4 gemeend een pion op de damevleugel te kunnen veroveren, maar had volledig de kracht van zwarts tegenaanval onderschat. In weinig zetten stortte mijn stelling in, en waar ik al een punt voor mezelf had bijgeschreven moest ik een bittere 0 noteren. Op bord 5 ging het nog erger. Rien speelde een scherpe partij. Zijn tegenstander offerde een toren voor koningsaanval die wel gevaarlijk was, maar Rien verdedigde goed. Hij gaf schaak en claimde dat voor de derde keer dezelfde stelling was ontstaan. Tegenstander keek verbaasd en wilde de claim wel controleren, toen enkele omstanders zich ermee gingen bemoeien. Rien had eerst gezet en toen remise geclaimd, dat is niet hoe de bond het wil (eerst zet aankondigen, klok stilzetten en claim checken). Daar kon wedstrijdleider Albert dan ook niet veel aan doen. Er moest doorgespeeld worden, de tegenstander ontweek de zetherhaling en Rien was dermate de kluts kwijt dat hij zich in één zet mat liet zetten. Drama.

Daarmee waren we op een 3½ – 2½ achterstand terecht gekomen, met nog twee Hansen aan het spelen. Hans H. speelde een puike partij, gaf zijn dame voor twee torens. Zijn tegenstander kreeg een gevaarlijke vrijpion, maar na enig zoeken vond onze man het juiste plan en zette uiteindelijk zijn tegenstander gedecideerd mat.

Was het laatste woord aan onze kopman Hans B. Die verdedigde een moeilijke stelling met hand en tand. Na dertig zetten laveren (ik zat al te tellen wanneer Hans remise kon claimen op basis van de vijftig zetten regel) kwam er onvermijdelijk het moment van onachtzaamheid. Wit won een kwaliteit en hoewel het leek dat Hans compensatie had met een gedekte vrijpion, kon wit de stelling makkelijk openen en met zijn torens en twee vrijpionnen (die op zeker moment op f7 en g7 belandden – ik heb het over witte pionnen!) werd Hans’ koning bijna letterlijk van het bord geblazen.

3½ – 4½ verlies. Teleurstelling, irritatie, verdriet, boosheid. En zeker geen zin om de middag af te ronden met een bezoek aan de Chinees. En een week nodig om het te verwerken.

Zijn we nu kansloos? Nee, nooit. Niet met nog vier wedstrijden te gaan. Daarvan zullen we er twee moeten winnen, tegen onze directe concurrenten Venlo en Zuid Limburg. Venlo treffen we 7 maart, Zuid-Limburg pas in de laatste ronde. Die twee wedstrijden moeten we winnen en dat kan ook. Tussendoor zullen we waarschijnlijk nog wel een keer een puntje moeten pakken tegen WLC of HMC Den Bosch. Dat wordt een stuk moeilijker. Maar we gaan ervoor. Nu ik dit geschreven heb, en mijn negatieve emoties daarmee definitief kwijt ben, voel ik weer strijdvaardigheid. 7 maart in Venlo begint de victorie. Mark my words!

Hans Ouwersloot

Ronde 5