In en tegen Helmond speelden we gisteren de halve finale van de beker. Net zoals de vorige ronde werd gelijkgespeeld, waarna een 0 op een lager bord, of beter gezegd een 1 op een hoger bord de doorslag gaf.
De voorbesprekingen in de auto gingen over het format van de bekercompetitie. Als er 2-2 wordt gespeeld, dan wint het team dat aan het laagste bord een nul heeft, waardoor hogere borden zwaarder zouden tellen. De verwachting was dat aan de hoogste borden voorzichtig gespeeld zou worden, maar niets was minder waar! De stelling van Jeroen ging meteen wijdopen. Hij pakte met Pb5-c7-a8 een kwaliteit, maar dit kostte zoveel tijd dat er een koningsaanval zijn kant op kwam. Jan kreeg een gambiet te bestrijden. Hij pakte principieel de pion en ging in de denktank. Aan de lagere borden ging het er rustiger aan toe, de witspelers zetten de zwartspelers langzaam maar zeker onder druk.

Door de onoverzichtelijke situatie op de eerste twee borden was het lastig in te schatten wat de gevolgen van een eventuele remise zou zijn. Toch vielen er rond de tijdscontrole eerst hier twee remises. Jeroen pakte veel ruimte en zette druk, maar koos uiteindelijk te snel voor een push met een pion, waarna de stelling vervlakte. In tijdnood nam hij het remiseaanbod aan. Rien ging langs de rand van de afgrond, maar wist af te wikkelen naar een gelijk toreneindspel, waarna zijn remiseaanbod werd aangenomen.

Jan wist het vervolgens niet te bolwerken tegen de aanval die hij voor zijn kiezen kreeg. Jeroens stelling werd nog flink na-geanalyseerd. Voor de tijdsnood leek Jeroen de koningsaanval onder controle te hebben. Even later was zijn stelling verloren, maar de vlag gevallen. Er werd nog even gecontroleerd of de 40 zetten niet gehaald waren, aangezien in tijdnood niet genoteerd wordt bij een K.O. tempo, maar Jeroen had al gezien dat er nog een paar zetten gedaan moesten worden. Hiermee hebben we dus net als vorige keer met het kleinst mogelijke verschil gewonnen.

De finale wordt gespeeld op 15 april, als het een thuiswedstrijd is, of ergens in die week in geval van een uitwedstrijd. De tegenstander is de winnaar van de wedstrijd tussen Waalwijk en De Raadsheer.

Rien de Böck

HSCEindhoven