De Kempen Combinatie 2 – ESV 4

Vanwege twee zieken in ESV 2 moesten we Ethan afstaan aan het tweede team. Gelukkig vonden we Dee Denteneer bereid om op een laat moment in te vallen. Hulde daarvoor ! Aangekomen in Steensel werd duidelijk dat de tegenstander een speler te weinig had en in principe bord 1, met Elysia als onze kopvrouw, leeg zou blijven. Omdat zij deze week toetsweek had, kwam een vrije middag niet slecht uit en begonnen we al met een 0-1 voorsprong.

Op bord 7 speelde Seyma met wit. Zij kreeg een Siciliaan tegen. In het middenspel speelde ze f4 en wachtte zij met het ontwikkelen van haar loper op c1. Dat ging mis omdat zwart met Te1 schaak kon geven en daarna nog gedwongen met Ld4 schaak kon geven met mat als gevolg. Dat ging allemaal snel. 1-1. Zie de partij.

Hierna in de volgorde van borden omdat ikzelf mijn tijd nodig had en niet precies weet aan welke borden de eerste beslissingen volgden.

Freek speelde op bord 2 met zwart een verdienstelijke remise. Omdat ook hij toetsweek heeft, (nog) geen verslag. 1½ – 1½.

Ron was ook twee borden opgeschoven door de afwezigheid van Ethan en speelde een zeer spannende partij tegen een veel sterkere tegenstander qua rating (250 punten).
Dit is zijn verslag:
Sinds vorig seizoen komt ESV 4  na elke externe ronde bij elkaar om onze partijen te bespreken naar een idee van Bram Klapwijk. Ewout ontvangt ons dan bij hem thuis. Alessandro krijgt de partijen tevoren opgestuurd en voorziet ze van deskundig commentaar terwijl ze nagespeeld worden. De bedoeling is natuurlijk dat wij van onze fouten leren en aan voldoende leerstof ontbreekt het nooit ! Na ronde drie lukte het niet om een datum te prikken anders dan vlak voor ronde vier. Het toeval wil dat Gerald ons afgelopen woensdag een partij liet zien waarbij hij in een Siciliaan ten onder ging. Alessandro wees hem op het bestaan van het Morra-gambiet, een variant die ik vroeger ook graag speelde. En ja hoor: mijn tegenstander antwoordde op e4 met c5 ! Normaal kan ik de leerstof ongeveer een blauwe maandag onthouden, maar nu lag alles nog vers in het geheugen. De opening verliep dan ook vlot en krachtig al zeg ik het zelf. Mijn paardoffer werd, waarschijnlijk terecht, niet aangenomen (altijd jammer) en in het middenspel schaakte ik wat teveel achteruit, maar in het eindspel wist ik de draad weer op te pakken en opnieuw mijn tegenstander te imponeren. Kempen Combinatie had zijn sterkste speler op bord drie gezet, maar kon natuurlijk niet weten dat ik daar ook zou zitten. Enfin, het leek er althans op dat hij door mijn openingsaanpak zo beducht was geworden dat hij in het eindspel na enige tactische verwikkelingen positioneel verloren kwam te staan.
Vorige keer beloofde ik middels een obligaat Sinterklaasrijmsel dat u nog een partij met commentaar van mij tegoed had. Welaan:  1½ – 2½.

Op bord 4 speelde Nirupa met zwart ook tegen een sterke tegenstander. Zij kwam een beetje gedrongen uit de opening, maar verder gelijke stand. Na d5 van Nirupa, werd de e-pion naar e5 doorgeschoven wat de druk verhoogde. Na f6 volgde een afruil op e5. Daarna kon wit door een slimme penning een paard met vork op f6 krijgen, wat de kwaliteit kostte en een vrijpion voor wit op f6. Nirupa deed nog wat ze kon, maar werd daarna vakkundig overlopen. Zie bijgevoegde partij. 2½ – 2½.

Op bord 5 speelde Dee met wit. Zijn eerste externe optreden viel niet helemaal mee, ondanks de aantrekkelijke consumptiebon die in het pittoreske Steensel op hem lag te wachten. Na wat gerommel in een Spaans-achtige opening ontwikkelde zijn tegenstander zware druk op zijn koningsstelling. Met het nodige geduld wist hij zijn verdediging op orde te krijgen en, ach, na zo’n zet of twintig zag het er niet onaardig uit. Tijd voor de tegenaanval! En het offer!! Dat laatste bleek onnodig maar kon nog wel. Helaas speelde hij de zetten erna erg slordig en leverde nog een centrumpion in zonder compensatie. Toen stortte zijn stelling als een kaartenhuis in en moest hij op zet 35 de vlag strijken. 3½ – 2½.

Op bord 6 speelde Ewout met zwart. In de opening en het middenspel ging het lang gelijk op en werden ook de dames afgeruild. Ewout schatte twee paardzetten niet goed in en moest de kwaliteit geven voor een pion met ook een actievere stelling voor wit. Zwart moest de pion inleveren en met een kwaliteit achter en geen goed tegenspel, was het een kwestie van tijd totdat ook hij de strijd moest opgeven. 4½ – 2½. Zie de partij.

Op bord 8 speelde Flip. Het ging lang gelijk op. In het middenspel ruilde hij de dames voor een dubbelpion die hem uiteindelijk de das om deed. Hij kreeg in het eindspel een pion minder en ongelijke lopers op het bord, maar nog wel behoorlijk wat pionnen. Zijn tegenstander wist toch voldoende voordeel te behalen en won. Zie de partij.

Eindstand 5½ – 2½ . Geen schande tegen een sterkere tegenstander, maar toch jammer als je een punt cadeau krijgt. We staan met nul punten onderaan, maar moeten nog tegen de zwakkere broeders Kempen Combinatie 3 en Oude Toren 1 die de punten deelden en met 2 resp 1 punt boven ons staan. Tegen hen moeten we het dan laten zien !

Ewout Snoeck