Externe

Na een ledenraadpleging leek het erop dat iedereen het ermee eens was om dit seizoen niet uit te komen in de externe competitie. Vanwege de coronaperikelen zou dat zonder verdere consequenties mogelijk zijn.
Tijdens de ALV bleken er een aantal leden te zijn die toch wel heel graag wilden spelen. Het streven is om dit jaar een KNSB-bekerteam en een NBSB-zaterdagteam op de been te brengen. Helaas zijn deze competities stilgelegd. In plaats daarvan spelen er nu twee teams in de KNSB online competitie.

Zaterdag 19 december  is de online KNSB competitie van start gegaan. ESV heeft deelgenomen met twee teams. Er worden elke zaterdag 2 ronden gespeeld waarin per wedstrijd elke speler een keer met wit en een keer met zwart tegen dezelfde tegenstander speelt. Het speeltempo is 10 minuten met 3 seconden increment.

Zaterdag 16 januari was de tweede ronde van de online KNSB competitie . ESV 1 was goed op dreef en won ruim van DD1 (7 1/2 -2 1/2) en HMC Den Bosch 2 (7-3). ESV 2 won ondanks een ELO verschil van 300(!) punten ruim van Bergen 1 (7-3) maar verloor van Caissa 2 (3 1/2 -6 1/2).

ESV 1 komt uit in klasse 3B . In de eerste ronde werd ruim gewonnen van het op paper redelijk gelijkwaardige Fischer Z1 uit Amsterdam, maar verloor het in de 2e ronde verrassend van het op papier zwakkere HWP 1 uit Haarlem. Teamleider Hans Ouwersloot heeft een mooie sfeerimpressie geschreven.

ESV 2 komt uit in klasse 5 en heeft het zwaar omdat deze klasse veel sterker bezet is dan de vergelijkbare 5e klasse bij het bordschaak. Zowel in de eerste als in de tweede ronde werd ruim verloren, maar waren er in de tweede ronde goede individuele resultaten van Luna die won van een veel sterkere tegenstander, en van Elysia en Roeland die knap gelijk speelden tegen duidelijk sterkere tegenstanders. Teamleider Roeland heeft een mooi verslag geschreven van de 2e ronde.

De online-matches van vorig seizoen staan inmiddels in het archief:
ESV – WLC  12 mei 2020
ESV – WLC   2 juni 2020