Eindhoven heeft de koppositie overgenomen van Waalwijk met 1 bordpunt verschil. Gardé wist verrassend gelijk te spelen tegen Waalwijk. Gardé is onze volgende tegenstander. We zijn dus gewaarschuwd.
Daarna, in de voorlaatste ronde, treffen we Waalwijk uit.

Het was een goede overwinning tegen HMC, waarbij we van begin af aan comfortabel de wedstrijd speelden. Met nog drie partijen bezig (Robert, Frits en Philippe) waren er al vier bordpunten binnengeharkt, en waren het bovendien de Eindhovenaren die op winst speelden!

Hans Bosscher realiseerde zich pas nadat hij zag hoe hij een pion verloor hoe briljant dit offer eigenlijk was en kon met actief stukkenspel winnen. De tegenstander van Jan leek zijn stelling te overspelen. Er volgde daar met zwarte pionnen op f7, f6, g7 en h7 een agressief g7-g5. Jan reageerde hier adequaat op en zijn aanval verliep zo voortvarend dat het in mat eindigde.

Hans van den Hurk kreeg een paard op f7 op bezoek en toen hij op dezelfde plek vervolgens de witte dame had weggejaagd bleef hij met een kleine kwaliteit en een iets betere stelling over. Nog niet veel aan de hand, totdat zijn tegenstander een volle toren cadeau deed…

Bas stond overwegend, maar had een zet van zijn tegenstander niet helemaal op de juiste waarde ingeschat. De vrede tekenen leek, ook gezien de verdere stand, een wijs besluit.

Zelf moest ik hard knokken voor remise tegen mijn jeugdige tegenstander. Al vroeg kon ik geforceerd een kwaliteit winnen, maar er zat zoveel venijn in de stelling dat ik besloot niet voor de kwaliteitswinst te gaan. Hierdoor werden veel stukken afgeruild en kwam ik in een lastig eindspel met twee geisoleerde pionnen. Die vlogen er gelukkig uiteindelijk ook allemaal af met remise tot gevolg.

Dan de laatste drie partijen die nog bezig waren: goed voor twee punten! Philippe had een moeilijke stelling met een kwaliteit voor twee pionnen meer. Zijn dame en toren werkten goed samen en vielen het vijandige kamp binnen. Er zal ongetwijfeld ergens winst in hebben gezeten, maar het witte paard bleek een trouwe verdediger. Ook hier puntendeling.

Frits speelde een hele goede partij en dicteerde het spel. Met een fantastisch loperpaar en ruimteoverwicht zag zijn stelling er erg goed uit. Hoe dit voordeel omgezet kon worden in beslissend voordeel was echter niet zo duidelijk. Risico lopen was gezien de stand niet meer nodig en dus hier de vierde remise van de dag.

Robert won zijn stelling uiteindelijk verrassend. Hij had aan een aanval wat materiaal overgehouden, maar gezien de dichte stelling en goed samenwerkende zwarte stukken had het hier veel weg van een soort vesting. Onbevreesd koos Robert er voor om met zijn koning (!) het zwarte kamp binnen te vallen (naar b6). Dit pakte gelukkig erg goed uit en in de uitvluggerfase kon hij de zwarte koning aan de rand van het bord vangen (die was ondertussen naar a4 gerend…).

Jeroen van de Put

Promotieklasse; Ronde: 6; Datum: za 2015-03-07