Eindhoven wint met 7,5-0,5 van Helmond. Wat een mooi begin van het nieuwe seizoen voor Eindhoven 1! De enige remise van de dag was op bord 1. Bas speelde een interessante positionele partij. Hij kreeg een sterke vrije a-pion en kwam met dame en toren op de achtste rij de stelling van de tegenstander binnen. Zijn tegenstander bleek echter over voldoende mogelijkheden te hebben om te verdedigen, zodat de partij na herhaling van zetten in remise eindigde.

Luuk op bord twee benadrukte zijn terugkeer naar de vereniging met een overtuigende winstpartij.

Jos op bord 3:

Jan op bord 4 kwam met een voordeeltje uit de opening door het loperpaar en wikkelde af naar een eindspel. Daar speelde hij nauwkeuriger dan de tegenstander, wist een vrijpion te creëren en de koning af te snijden. Genoeg voor winst dus:

Op bord 5 speelde ik een vroege g4 in de Siciliaan waarop mijn tegenstander a tempo h5 reageerde. Hierdoor kwam zwart al snel onder druk te staan en kon ik gebruik maken van mijn actievere stukken:

Alessandro begon het seizoen wat moeizaam, maar hield het hoofd koel in tijdnood fase. Zijn tegenstander deed juist enkele mindere zetten waardoor Alessandro materiaal kon terugwinnen en in duidelijk beter eindspel eindigde:

Hans speelt dit seizoen weer voor het eerste: Met wit speelde ik tegen John van Rooij die na 1.e4 koos voor de Franse verdediging . Na afloop bekende hij dat hij onlangs pas overgestapt naar de Franse verdediging en daarom blij was met snelle dameruil, maar dat was ik ook want in de gesloten Tarrasch-stelling was het zo voor wit gemakkelijk om druk uit te oefenen op de c-lijn, terwijl de koning gewoon in het midden de wacht hield. Zwart kon zich wel degelijk verdedigen maar onderschatte uiteindelijk het gevaar door perse zijn zwakke loper te willen activeren. Een verkeerde pionzet (a6-a5) bracht hem in een kansloos toreneindspel waarin wit 2 vrijpionnen kon laten marcheren.

Kiran kreeg twee stukken voor een toren nadat de tegenstander op f7 sloeg. Na wat versimpelingen bleef het 3 tegen 2 stukken, waarvan de witte loper op b2 weinig activiteit had. Na enkele mindere zetten van de tegenstander kreeg hij uiteindelijk een eindspel met twee paarden tegen een loper en beide kanten pionnen. Kiran wist dit eenvoudig om te zetten in winst.