Krimpen aan den IJssel

Door wat ongelukkige nederlagen moesten wij aan de bak om ons veilig te stellen tegen koploper Krimpen aan den IJssel. Dolf (vader vierde zijn 70e verjaardag) en Bas (doet mee aan het beroemde open toernooi in Reykjavik) konden niet meespelen, maar met Mykola en Rik konden wij toch een team op de been brengen met een hogere gemiddelde rating dan Krimpen aan den IJssel.

Jan speelde zijn bekende subtiele spel en leek zijn tegenstander enigszins in verwarring te brengen. Uiteindelijk wist Jan ondanks een thematische e4 opmars niet echt iets te bereiken en kwam hij remise overeen met zijn tegenstander. ½ – ½

Jos ruilde in de opening een loper tegen een paard op f3. Dat bleek geen gelukkige manoeuvre te zijn, want het gaf zijn tegenstander alle vrijheid. Jos kwam er niet aan te pas en zijn tegenstander maakte het goed af . ½ – 1 ½

Mykola bracht een gecompliceerde stelling op het bord die beide spelers veel tijd kostten. Jammer genoeg besteedde Mykola veel tijd aan het vinden van een voortzetting die hem voordeel zou geven. Die voortzetting was er niet en in de tijdnood die het gevolg was maakte een blunder van Mykola snel een einde aan de partij. ½ – 2 ½

Zelf speelde ik een rommelige partij. Tijdens de partij dacht ik dat ik met voordeel uit de opening kwam omdat het zwarte plan met een koningsaanval via Tf8-f6-h6 te lomp was. Dat was wel zo, maar de manier waarop ik in het centrum en de damevleugel speelde had ernstige tekortkomingen. Ik stelde een geplande opmars b4 ten onrechte te lang uit en had het moeilijk gehad als mijn tegenstander extra druk op pion b4 had uitgeoefend via de manoeuvre Pc5-b7-d8-c6. Hij speelde het paard nog wel naar b7 maar liet het daar staan en ging toen met zijn dame richting mijn koningsvleugel. D dreigingen op mijn koningsvleugel kon ik gemakkelijk pareren terwijl ik in enkele zetten de opstelling van mijn stukken kon verbeteren. In tijdnood had zwart daar geen antwoord op en verloor snel. 1 ½ – 2 ½

Rik kwam goed uit de opening en kreeg een prettige drukstelling tegen het hangende pionnencentrum van zijn tegenstander. Zijn jonge tegenstander wist hier weinig tegenover te stellen, ruilde stukken en liet toe dat Rik een eindspel van paard tegen slechte loper met torens erbij op het bord wist te brengen. Rik had goed ingeschat dat zijn blokkadepaard op d6 veel belangrijker was dan de gedekte vrijpion op d5. In tijdnood liet hij echter de controle van de vrijpion even los, zette één van zijn torens op een verkeerd veld en verloor via een truc zijn paard. Hij had echter 3 pionnen voor het stuk. Dat bood goede remisekansen maar Rik liet helaas onnodig toe dat de overgebleven witte toren zijn stelling kon binnendringen. Toen Rik daarna een door zijn tegenstander klein kansje miste, was het snel gebeurd. 1 ½ – 3 ½

Thijs kwam zonder problemen uit de opening en na het ruilen van enkele lichte stukken leek er niet veel aan de hand te zijn. A la Carlsen wist Thijs echter van niets iets te maken en kleine verzwakkingen in de pionnenstructuur van zijn tegenstander te bewerkstelligen. Hij had daarbij goed afgewogen dat de verzwakkingen in de pionnenstructuur belangrijker was dan de plotseling verhoogde activiteit van de fianchettoloper van zijn tegenstander. In opkomende tijdnood verwaterde het voordeel van Thijs echter, maar na een ongelukkig schaakje van zijn tegenstander kreeg Thijs groot voordeel. Dat wist hij ondanks zware tijdnood  met sterk spel tot beslissend voordeel te vergroten. Een elegante kleine combinatie tot slot betekende het einde van de partij. 2 ½ – 3 ½

Bram speelde een spectaculaire opening met een kwaliteitsoffer. Als compensatie kreeg hij zware druk op de koningsstelling van zijn tegenstander omdat de zwarte velden rond de koning van zijn tegenstander verzwakt waren. Ondanks een sterk paard op d5 en een pion op f5 was het niet duidelijk hoe Bram verder moest komen. Waarschijnlijk ten onrechte koos hij voor een variant waarin hij een stuk won en in een eindspel van toren en 2 paarden tegen 2 torens terecht kwam. Bram dacht dat hij alles controle had en rustig pionnen kon gaan veroveren. Daar kreeg hij echter de tijd niet voor waarna hij ondanks verwoede pogingen zijn stelling te redden, het eindspel langzaam maar zeker verloor. 2 ½ – 4 ½

Luuk leek vanuit de opening slecht te staan. Een te optimistische opmars e5-e4 werd door Luuk thematisch aangepakt met g4. Zijn tegenstander reageerde daar niet actief genoeg op  waardoor  Luuk zich helemaal los kon werken. Luuk kwam in tijdnood maar bleef goed spelen. Toen zijn tegenstander weer een te optimistische pionnenopmars speelde, kon Luuk een pion winnen. Met secuur spelen wist Luuk tenslotte de winst binnen te halen.  3 ½ –  4 ½

Zoals vaker dit seizoen creëren we de kansen wel, maar weten we ze niet goed te benutten. Gelukkig waren de andere uitslagen bijna allemaal gunstig voor ons. Theoretisch kunnen we nog degraderen, maar we hebben het in eigen hand om dit in de laatste ronde niet te laten gebeuren.

Alessandro Di Bucchianico

Het verslag van Krimpen aan den IJssel.

Ronde: Ronde 8

Krimpen aan den IJssel