Na de narrow escape tegen Gardé 2 in de eerste ronde (4½-3½ na een 0-3 achterstand, duidelijk gevolg van de zomerslaap van het niet-actieve deel van het team) speelde het derde team weer gewoon: 5½-2½, ongeveer wat je volgens het rating-verschil mag verwachten.
Berghout was het eerst klaar. Hij speelde de Pirc-verdediging en wit deed wel e4-d4-f4 maar geen e4-e5 en er ontstond een stelling uit de Draak die niet gevaarlijk is voor zwart. Wit liet ook nog Pf6-g4xLe3 toe zodat Uw verslaggever dacht, de half-open c-lijn beziend, ‘dat gaat hij nu lekker uitmelken’. Maar zie, Berghout oud is de oude Berghout niet meer; hij bood remise aan (‘een soort tactisch remise-aanbod’ zei hij, maar daar snap ik niets van) en wit wist niet hoe gauw hij dat moest aannemen.
Ondertussen deden zo’n beetje alle borden goede zaken:
• Uw verslaggever had zijn tegenstander vanuit de opening volledig in de klem met zijn favoriete oude variantje uit het Klassieke Siciliaans Vierpaardenspel (de jeugd van tegen-woordig kent de oude theorie niet meer).
• Cees Versteeg bestreed de Sjwesnikof degelijk (c-lijn neutraliseren, Pd5, f4-f5 en g4 en pletten maar).
• Albert Coenen kreeg in de opening een pion cadeau (Lxf2+ en Pxe4+ en Lg5 valt, U kent dat wel), maar had moeite zijn damevleugel te ontwikkelen.
• Philippe Blankert kreeg een kwaliteitsoffer op f2 tegen in het Oud-Indisch, maar toonde rustig aan dat dat niet echt gevaarlijk was.
• Walter Anema speelde zijn favoriete gesloten Siciliaan met Lc4 en zwart wist daar niet goed raad mee.
• Nico Schellingerhout verdedigde zich in Damegambiet met het Slavisch, niets aan de hand.
• Eric Bouwmans kreeg zowaar de Panno-verdediging tegen, maar met Pc6-e5 ipv Pc6-a5 is dat niks (zie mijn verzuchting hierboven).
Dat zag er na krap anderhalf uur spelen wel erg gunstig uit.
Albert Coenen had ondanks zijn pluspion problemen; hij verdedigde zich verkeerd tegen een witte aanval en verloor de controle over de stelling. In het verre eindspel ging hij definitief onderuit, nog steeds damevleugellam. Walter Anema’s tegenstander probeerde iets op de koningsvleugel (h7-h5, Pf6-g4, 0-0-0) maar bereikte daar niets. En tsja, in een gesloten Siciliaan staat er een zwarte pion op c5 en dan is de b-lijn snel open. Dat leverde onze vaste invaller een stuk en een punt op: 1½ -1½ na 3 uur spelen.

Toen ging het snel: mijn tegenstander kwam niet uit de klem en na rustig mikken kon ik het genade-schot lossen op de 37e zet. De arme witspeler was al bijna door zijn vlag. Zie partijenrubriek.
Nico’s tegenstander deed het verkeerd na de standaard bevrijding dxc4 en e6-e5: hij liet het bekende schijnoffer op h2 toe. Pionwinst, maar wit had wat compensatie door een sterk geposteerd paard; daarom moest zwart ingaan op een eindspel met ongelijke lopers. Na wat gelaveer, waarbij de remise-grens niet werd overschreden, zag zwart zijn kans schoon en wist een initiatief op de koningsvleugel te ontwikkelen. Wit reageerde niet optimaal en toen ging het hard: de witte stukken waren gebonden aan een zwarte vrijpion op h3 en al snel won zwart een kwaliteit.
Bij Bouwmans gebeurde wat de oude boekjes voorspelden: na wat duw- en trekwerk had wit een aardige petite combinaison: op de 25e zet besliste d5-d6 gevolgd door Ld5+ (in de vorige ronde verloor Erik door 20 Pd5-b6 gevolgd door Dd5+ en mat. In vroeger jaren vertrokken wij na zoiets naar een hooggelegen klooster in Tibet, maar die zijn tegenwoordig niet meer veilig. Na deze tweede ruiming kan Erik het leven weer opgeruimd aan. Zie Partijenrubriek).
4½-1½ dus om half vijf, met Cees en Philippe nog aan het werk.
Cees won niet op de g-lijn, maar liet zwart binnen op de h-lijn en zwart won een belangrijke pion op de damevleugel. Dat kostte in het verre eindspel een stuk maar zwart wist daar in de grabbelfase met zeer gereduceerd materiaal niet van te profiteren: remise, na wederzijdse fouten, dus.
Bij Philippe is op een of andere manier een eindspel met dames en ongelijke lopers ontstaan, met twee pluspionnen in de uitvluggerfase. Hij kwam alsmaar niet verder, gaf een pion en kwam nog steeds niet echt verder. En toen deed de tegenstander een onregelementaire zet (wedstrijdleider van het eerste erbij: twee minuten tijdstraf) en claimde de tegenstander remise (‘hij doet geen winstpoging’, Philippe 40 minuten, tegenstander 4; wedstrijdleider van het eerste: ‘niets aan de hand’). Blijkbaar van zijn stuk gebracht door deze incidenten liet Philippe zich bijna mat zetten, verklooide daarbij nog een pion, bood toen maar remise aan en kreeg die. Beetje onverkwikkelijk, dat wel.
Eindstand dus 5½-2½ om 17u40; biertje, en hopelijk is alles weer vergeten en vergeven.

1 gedachte op “Verslag ronde 2

1. Pingback: Uitslagen van zaterdag (onder voorbehoud) | Eindhovense Schaakvereniging