Verslag KJT 2017

Afgelopen zondag 24 December vond het 19e Han Mulder Kerstjeugdtoernooi plaats, wederom in het Augustianum. Nu in een fonkelnieuw gebouw dat bovendien al mooi versierd was voor de Kerstviering die daar ’s avonds zou plaats vinden. Er waren met 69 aanmeldingen meer deelnemers dan het vorige jaar en ook genoeg voor zowel de AB- als C-categorie om een eigen toernooi te spelen. Een mooi resultaat in aanmerking nemend dat de dag vlak voor Kerst nogal eens voor familieverplichtingen bestemd is.

Voor de AB-categorie waren er 9, C-categorie 10, D-categorie 26 en E-categorie 24 jeugdige enthousiastelingen; zoals gezegd een mooie evenwichtige verdeling. Voor het eerst dit jaar was er ook een seniorencategorie om ouders/begeleiders de kans te geven ook een potje te schaken. In dit eerste jaar waren er 3 inschrijvingen. Een behoorlijke start die hopelijk volgend jaar zich nog iets in aantal gaat uitbreiden.

Na een welkomstwoord en praktische mededelingen, startte om 10.15 het toernooi. Er zouden nog 9 ronden voor alle jeugdgroepen volgen en 6 ronden voor de seniorengroep. Ondertussen geen tijd om je te vervelen:

• schaakpuzzels oplossen voor te verloten prijzen of
  • kijken naar het mega-grote scherm om on-line standen en uitslagen te zien of
  • een versnapering  achter de bar bestellen of
  • een door Kerstmannen uitgedeelde mandarijn eten en
  • voor de D- en E-categorie een simultaan tegen een Kerstman die zich voelbaar in het zweet moest werken.

Ook voor ouders waren er voldoende activiteiten. Naast het schaken en ook een schaakpuzzel voor de ouders, die moeilijk was, was er wederom onder leiding van Ron, met hulp van de meeste vrijwilligers, een Kerstquiz gemaakt. Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad waren er toch nog twee inzendingen met respectievelijk vier en vijf goede antwoorden.

Als afsluiting volgde een marathon van prijsuitreikingen voor

– de Ouderquiz met uitgebreide toelichting van de antwoorden
– de Schaakquiz voor de jeugd, ook met toelichting
– de Simultaanprijzen en
– de Enige Echte Prijzen: de beste schakers van elke categorie.
– iedereen een prijs voor het meedoen.

Dat een en ander zeer geslaagd verlopen is moge blijken uit de foto’s. Via deze link kan je ook alle uitslagen nog eens rustig bekijken.
(Nog meer info via: Quiz en Simultaan&Schaakpuzzels&Senioren)

Tot slot mogen we hierbij niet vergeten alle vrijwilligers te bedanken.

Tot volgend jaar !

Ewout Snoeck