Verslag Kersttoernooi 2015

Het 41ste Kerstjeugdtoernooi van de Eindhovense SV werd dit jaar gehouden op 20 december. Dit was het 17de Han Mulder-toernooi. Een extra feestelijk tintje werd aan dit evenement gegeven door het feit de Eindhovense SV dit jaar 100 jaar bestaat. Dit jaar werd het Kerstjeugdtoernooi voor het eerst gehouden op een nieuwe locatie: Het Augustianum. Hier konden alle groepen in een eigen lokaal schaken waardoor er meer rust was tijdens het schaken. Ook was er meer ruimte voor de ouders in het Atrium. In totaal waren er 82 deelnemers dit jaar.

In de A/B groep waren 13 deelnemers. Na 7 rondes hadden de beste vier spelers allemaal 5 punten. Met een klein verschil in weerstandspunten werden de nummers een, twee, drie: Victor Muntean, Miki Nieczyporowski, en Laurens Bijlmakers.

In de C groep, met 11 deelnemers, was het ook spannend aan de top. Nummers een en twee eindigden met een even hoge score van 5,5 punten en evenveel weerstandspunten. Met net iets meer Sonneborn Berger punten werd Laurens Ekker eerste en Dominggus Paays tweede. Johan Starmans werd derde met een score van 5 punten.

De D groep was goed bezet met 26 deelnemers. Ook hier waren de weerstandspunten beslissend aan de top. De competitie was spannend tot de laatste ronde. De allerlaatste partij werd gespeeld tussen Sander en Wesley die gelijk opgingen. Met allebeide nog enkele tientallen seconden op de klok was de spanning te snijden tot het laatste moment. Uiteindelijk werd de partij beslist in het voordeel van Wesley. In deze groep was er een prijs voor de eerste vijf. De nummers een t/m vijf waren Eric Starmans, Wesley Tjong Tjin Joe, Wendy Huang, Sander Nooyens en Jasper de Bok.

Groep E was het grootst met 32 spelers. Na negen rondes won Felix Muntean met een hele punt voorsprong de eerste prijs. Le Phong Nguyen werd tweede, gevolgd door Joppe Allaart, Joshua Ekker en Mitia Shadrin.

De volledige uitslagen zijn te hier te zien.

Er waren dit jaar maar liefst vier Kerstmannen en één Kerstvrouw. De hele dag door kon er een potje geschaakt worden tegen de kerstmannen in het Atrium. Na de pauze deelden de kerstmannen traditiegetrouw mandarijnen uit. Nadat de groepen D en E klaar waren met hun rondes, om ongeveer half vier, konden de kinderen uit deze groepen simultaan schaken tegen de Kerstmannen en Kerstvrouw. De kerstmannen noteerden de namen van de kinderen die flinke weerstand boden voor een extra prijsje.

Tegen vijf uur begon de prijsuitreiking. Vanwege het honderdjarig bestaan van de Eindhovense Schaakvereniging waren er dit jaar geen gewone bekers, maar speciale door een kunstenaar gemaakte schaakstukken. Daarnaast kregen de prijswinnaars nog een medaille. Alle kinderen mochten aan het eind een presentje uitzoeken.

Erwin Waterlander