De Kemppion  – ESV,   1e ronde NBSB-beker

Vorig seizoen gooiden we ons kampioenschap weg in de laatste wedstrijd door te verliezen van de Kemppion uit Eersel en dinsdagavond 15 oktober moesten we uitgerekend tegen deze opponent spelen voor de Brabantse beker. We leenden Eric Wijsman van het tweede (dat mag omdat hij daar reserve is!) en Philippe, Gerardo en Albert completeerden het bekerviertal.
Het was een wedstrijd van de witspelers, omdat zowel de witspelers van de Kemppion als Philippe en Gerardo (onze witspelers) het betere van het spel hadden. Eric en Albert (de zwartspelers) zaten tegen een slechtere (= verloren) stelling aan te kijken.

Philippe speelde op bord 1 tegen de sterke Walter Smits en overspeelde hem. Ik zag aan het gezicht van Walter dat de stelling hem absoluut niet beviel en op een gegeven moment restte hem niets anders dan Philippe te feliciteren.
Eric deed een ongelukkige paardmanouvre in de opening, waardoor hij slechter kwam te staan. Hij werd verrast door zijn tegenstander, die met een torenoffer de stelling openbrak;  de Kemppion-speler werd daarna iets te optimistisch en dacht het pleit te kunnen beslechten met nog een torenoffer. Eric nam ook het 2e torenoffer aan en kon toen de stelling naar zich toe trekken, waardoor we een 0 – 2 tussenstand bereikten en omdat dit de eerste 2 borden waren, was de bekerwedstrijd beslist in Eindhovens voordeel.
Albert speelde op bord 4 met zwart een scherpe opening. De tegenstander speelde een gambiet waarbij hij een pion offerde, maar Albert offerde de pion meteen weer terug. Uiteindelijk kwamen ze in een stelling terecht, waar Albert’s zwakke punt f7 telkens meer onder vuur kwam te liggen. Hij kon deze problemen niet oplossen en besloot een pion te offeren. Hij keepte deze verloren stelling zo goed, dat er uiteindelijk een remise-eindspel op het bord verscheen, waarbij de vrede werd getekend.
Gerardo (bord 3, wit) speelde tegen de ervaren Kees Rombouts een sterke partij. Hoewel hij steeds het betere van het spel had (hij kwam een pion voor) kon hij de partij als gevolg van tijdnood niet naar zich toetrekken en moest hij uiteindelijk remise toestaan.

Albert Coenen

Beker Ronde: 1; Datum: 2013-10-12