Verslag KJT 2012

Kerstjeugdtoernooi 2012

Ook het 14e Han Mulder Toernooi is weer succesvol verlopen.
De bezetting was ook goed: Zes deelnemers in groep A/B die een Round Robin hebben gespeeld, 21 mensen in groep C voor 7 ronden Zwitsers. 14 in D en 23 in E voor 9 Zwitserse ronden. Dat maakt totaal 64 deelnemers, een perfect aantal voor een schaaktoernooi !

Natuurlijk was er weer de traditionele kerstsimultaan waarbij deze keer, tegen elke traditie in, ook een Kerstvrouw verscheen.
Zowel de Kerstman als de Kerstvrouw namen het op tegen een twintigtal jeugdige opponenten, waarbij de Kerstman, die normaal de arreslee bestuurt, er flink de vaart inhield. Hij vloog daarbij wel twee keer uit de bocht: Christopher de Weerd en Daan Hubers hebben, voor het eerst in hun leven naar ik vermoed, de Kerstman verslagen. Eervolle vermeldingen voor Andy Zhang, Alexander Kottis en Thomas de Valck mogen hier niet ontbreken.
De Kerstvrouw, altijd de rust zelve, verloor geen enkele partij maar toen het buiten begon te schemeren heeft de organisatie besloten een aantal krachtmetingen voortijdig af te breken. Juan van Gogh, Nico van Mil, Bjorn Nabuurs en Bi-rong Wang zorgden voor de hardnekkigste tegenstand. Alle genoemden mochten een applaus in ontvangst nemen en een greep uit de prijzenpot doen.

Als nieuwtje was er dit jaar buiten de toernooizaal steeds één partij uit de A/B groep te volgen op een groot scherm. Dit verliep niet helemaal vlekkeloos, maar wel onder grote belangstelling. Over het algemeen was het een succes te noemen en zeker voor herhaling vatbaar. Deze faciliteit werd mede mogelijk gemaakt door de niet aflatende inspanningen van de mensen van Burghplan. Geheel terecht heeft Ria de prijs voor “Beste barvrouw” in ontvangst mogen nemen.

Bij het uitzoeken van de prijsjes, het hoogtepunt van de dag, is ook dit jaar niemand plat onder het biljart verdwenen, maar het scheelde weer niet veel. We hadden voor de gelegenheid 500 meter rood/wit afzetlint ingeslagen maar in ons draaiboek vergeten aan te geven wie dat wanneer en waar ook alweer op zou hangen.
Schaakboekenverzendhuis “De Beste Zet” had weer flink uitgepakt en bovendien de prijsvraag gemaakt en gesponsord. Dan hou je de horde met een plastic lintje niet tegen. Dank daarvoor.

Vergeet vooral niet het fotoverslag van Jos Sutmuller te bekijken.
Deelnemers bedankt voor het meedoen en heel graag tot volgend jaar.