Eindhoven wint verrassend van Veldhoven.

Veldhoven is vorig jaar gedegradeerd vanuit de derde klasse KNSB naar de promotieklasse van de NBSB. Al in de eerste ronde troffen we deze zware tegenstander, en we moesten het nog wel doen zonder eerste bordspeler Hans Bosscher die zich dit seizoen zal aansluiten bij ons eerste team. Hans Ouwersloot, Walter Anema en Albert Coenen spelen dit jaar voor Eindhoven 2.

Het zag er al vroeg gunstig uit voor Eindhoven, vandaar dat Ad remise aanbood in gelijke stelling. De tegenstander accepteerde snel. Hans Ouwersloot had lange tijd een paard op e4 en slaagde er vervolgens in om op de tweede rij binnen te komen met zijn torens en haalde het eerste volle punt binnen.

Albert stond wat passief en daar maakte de tegenstander dankbaar gebruik van. De torens konden op de zevende rij komen, en afruilen zou leiden tot een hopeloos eindspel. Deze partij moest dus worden opgegeven. Ondertussen had Walter een mooie aanvalspartij ingezet. De koningsvleugel lag volledig open. Niet bang om te offeren kwamen de stukken van Walter steeds verder naar voren en toen een wit paard ongestoord op f6 kon staan geloofde ik het wel. Het einde heb ik niet meegekregen, maar ik gok dat de aanval doorsloeg. (zie pagina ‘Partijen‘, red.)

Hans van den Hurk had eveneens een actief paard en twee centrale torens in een stelling die ogenschijnlijk min of meer gelijk was. Ineens werden de torens wel erg actief en snoepten ze een aantal pionnetjes mee, goed genoeg voor de winst. Bas bleek opnieuw een stabiele factor en kon alle aanvalspogingen van zijn tegenstander afweren met remise als gevolg.

Jan Toorman speelde gisteren een lang gelijkopgaande strijd waardoor een eindspel ontstond van T+P en elk 3 pionnen. Maar zijn stukken waren iets actiever en werkten beter samen waardoor de zwarte koning op h7 moest blijven terwijl zijn witte collega op kon stomen naar g5 waarna een matnet ontstond.

Mijn eigen partij duurde het langst en ook hier een lang gelijkopgaande strijd met veel geschuif van stukken vanwege de Maroczy bind. Zwart had steeds net wat minder ruimte en een bevrijdingspoging ging ten koste van een doorbraak op de damevleugel. Het eindspel werd niet secuur gespeeld met nog remisekansen als gevolg. Toen wit twee randpionnen en een loper tegen een loper (gelukkig van dezelfde kleur) overhield was het gewonnen.

Jeroen van de Put

Veldhoven 1 (1982)    –   Eindhoven 2 (1917)      2 – 6    Ronde 1