HMC Calder B – Eindhoven B   1½ – 2½

Rik was als eerste klaar: na een zetje of vijftien was al het leven uit de stelling, zodat beide spelers geen heil meer zagen in verder spelen. Hierna was het de beurt aan Ad om de stukken op te bergen. Zijn tegenstander had het gewaagd een flink aantal stukken meer op de koningsstelling te richten dan zwart. Helaas voor Ad sloeg de aanval door. Een half punt uit twee partijen is bij de zaterdagcompetitie wel te overzien, maar bij de avondcompetitie wordt het dan lastig om nog te winnen. Een beetje evenwichtig, goed geleid team laat zich echter niet zomaar uit het veld slaan.
De partij van Arnold duurde vooral lang door het wel zeer ruime tijdgebruik van zijn tegenstander. Bij de avondcompetitie is de totale bedenktijd beperkt tot anderhalf uur voor de eerste veertig zetten plus een kwartier voor de rest, geen increment. Arnold speelde daar goed op in door steeds nieuwe complicaties te scheppen of de stelling gewoon lastig te houden, waardoor hij uiteindelijk toe kon slaan. Chapeau!
De stand was weer gelijk en alleen Jos was nog bezig. Jos speelde als vanouds. Hij transformeerde het ene voordeel in het andere: pionwinst, een prachtig paard en tenslotte een open lijn. Met nog een halve minuut op de klok en een stelling zonder perspectief gaf zijn tegenstander dan ook op. Een modelpartij:

Conclusie: Eindhoven heeft met deze overwinning een flinke stap gezet. Fier bovenaan met vier match- en zes bordpunten, waarbij vermeld moet worden dat Gennep A een wedstrijd minder gespeeld heeft. Nu is het zaak om de rest van het seizoen deze plek op de ranglijst vast te houden…

bron: Rik van der Weij

HMC Calder B 1784 Eindhoven B 1877 vr 21 okt