Verslag 2e middag KNSB online competitie ESV 2

Nu de gebruikelijke zaterdagcompetitie dit jaar geen doorgang vindt, is het rustig qua verslagen op de website. Een zware tijd voor de trouwe supporters van de Eindhovense schaakvereniging. Geen aangedikte verhalen over heroïsche overwinningen van onze schakers in den lande. Is deze teneur dan niet te doorbreken? Wordt er niet geschaakt door onze schakers? Zeker wel! En heel veel zelfs.

Onze schaakvereniging heeft twee teams afgevaardigd naar de Online KNSB competitie. Het eerste speelt in klasse drie en het tweede vermaakt zich in de vijfde klasse. In teams van vijf spelers worden er twee partijen per persoon per ronde gespeeld tegen een team van een concurrerende vereniging. De bedenktijd bedraagt slechts 10 minuten per persoon per partij met twee seconden increment. Voor degenen die handig met de muis zijn (lees: de jongeren/kinderen) is dit net genoeg om niet door de vlag te gaan. Aangezien er twee rondes per speeldag gespeeld worden, leert een simpele rekensom dat dit maar liefst veertig partijen van onze schakers oplevert. Al deze partijen zijn ook nog eens terug te vinden op de website chess.com. De partijen van het eerste zijn te vinden via deze link(https://www.chess.com/clubs/matches/live/eindhoven1) en die van het tweede via deze link (https://www.chess.com/clubs/matches/live/eindhoven-2). Aangezien ik de teamleider ben van Eindhoven 2, zal dit verslag zich richten op onze prestaties.

Ons team bestaat vooral uit jeugdige, maar zeer talentvolle spelers. Met mijn 26 jaar ben ik meer dan dubbel zo oud als de meeste spelers. Alleen Kiran komt qua leeftijd in de buurt. De eerste twee rondes verloren we kansloos van teams met een gemiddelde rating die ongeveer 300-450 punten boven dat van ons lag.
Echter waren er wel goede individuele resultaten. Dit gaf hoop voor de derde en vierde ronde, waarin we twee ploegen troffen die de onderste plaatsen van de ranglijst met ons deelde. In de derde ronde speelden we tegen Bergen 1. Een team dat qua rating ongeveer 300 punten meer had dan wij. Maar met online rapid schaken is een rating slechts een van de facetten. Online schaakervaring en muis skills zijn minstens zo belangrijk. Zo wist Eric Zhang het eerste punt te scoren. Hij stond weliswaar een pionnetje achter, was beter met zijn bedenktijd omgegaan en wist op tijd te winnen. Ook Ivan begon sterk en kwam al snel een stuk voor. Hij gebruikte wel veel tijd en zijn klok stond al snel op 1 minuut. Zijn tegenstander had nog 3 minuten. Ivan schakelde een versnelling op en al snel was de stand op de klok weer gelijk. In tijdnood wist hij met een vorkje een kwaliteit te winnen en daarmee de partij. Luna speelde een erg sterke partij met de zwarte stukken en wist een dubieus gambiet genadeloos af te straffen. Ze won nog een pionnetje, ruilde haar stukken en hield een gewonnen eindspel over.

Het snelle speeltempo is een kolfje naar de hand van Kiran. Tactisch is hij enorm sterk en dat is van cruciaal belang in deze korte rapidpartijen. Hij wist beide partijen in de eerste ronde op overtuigende wijze te winnen, waarvan de onderstaande wel de mooiste was.

Nadat alle partijen gespeeld waren en de rookwolken opgetrokken waren, konden we de scores optellen. Een klinkende 7-3 overwinning was het prachtige resultaat.

In de vierde ronde troffen we Caissa 2, dat qua rating vergelijkbaar was met Bergen 1. Gesterkt door het goede spel en de verdiende overwinning in de derde ronde trokken we met goede moed ten strijde. Althans, dat was de bedoeling. Zo’n vijf minuten voor de wedstrijd druppelde de Eindhovense schakers binnen. Kiran, Luna en ik hadden ons aangemeld voor de wedstrijd en de verwachting was dat Ivan en Elysia snel zouden volgen. De klok tikte af, maar de twee plaatsen in ons team bleven leeg. Helaas waren zij vergeten dat ze nog een wedstrijd moesten spelen. We begonnen dus met een 4-0 achterstand, maar met een beetje geluk zouden we er nog 6-4 van kunnen maken. Zelf wist ik een mooie stelling te bereiken met wit: een prachtig loperpaar, actievere stukken en een aanvalsdoel in de vorm van een achtergebleven pion op de halfopen c-lijn. Ik overzag de winnende voortzetting en blunderde een pionnetje. Door mijn actieve stukken was er nog genoeg om voor te spelen, maar mijn tegenstander maakte het me wel heel makkelijk. Hij vergat zijn toren in veiligheid te brengen en zo kreeg ik een toren cadeau. Het punt binnenhalen was een koud kunstje. Ook Kiran begon goed. Hij wist zijn tegenstander vakkundig vast te zetten, won een kwaliteit en een pion en zette uiteindelijk de witte koning mat.

Luna kreeg als zwart een koningsaanval te verduren die haar veel te tijd kostte. Zij verloor haar eerste partij op tijd. In haar tweede partij zat het ook niet mee. In eerste instantie wist ze een stuk te winnen. Maar in wederzijdse tijdnood verloor ze het stuk en een paar pionnen en uiteindelijk ging ze door de vlag. In mijn tweede partij kreeg ik weer een cadeautje, nu een volle dame. Kiran wist helaas niet verder te komen dan een remise in zijn tweede partij. Dus met slechts drie spelers wisten we niet te stunten. We wonnen weliswaar met 3,5-2,5, maar door de reglementaire 4-0 achterstand was de uitslag uiteindelijk 6,5-3,5 in ons nadeel.